2017

År 2016 kommer att gå till historien som ett omtumlande år för många. Oroligheter i världen och händelser som skakat om har liksom kantat hela året. Här i min lilla sfär i etern har det varit tyst. Jag tror i ärlighetens namn att jag aldrig har jobbat så mycket som jag gjort den här hösten.
 
Att sitta i början av januari och lova en nytändning är lätt gjort, men förmätet. Det är inte svårt att knappa på tangenterna och se orden ta form när man är utvilad och har tid för eftertanke. Att det dessutom står ett glas rödvin intill gör det inte sämre. Den vardag jag har är inte optimal för en kul och inspirerande blogg, även om jobbet är bådadera, och även om jag säger det gång efter annan så finns det en viss prestige i att leverera riktigt bra och läsvärda inlägg.
 
 
År 2016 blev ändå ett ganska trevligt år. Förra året gjorde jag upp en lista över mål och ambitioner, men så blir det inte i år. I år ska jag göra precis det jag känner för med den tiden jag har, och kommer tid och lust till skrivande så blir det så. År 2016 blev i alla fall läslustens år, då jag läste eller lyssnade på över 50 böcker. En del av dem har ni redan sett skymten av, och några av de sista jag läste var dessa:
 
Det är blandat med en del ungdomsböcker samt annan litteratur. Under 2017 ska jag försöka hålla ångan uppe och har höjt ambitionen från 50 till 52. Det innebär i snitt en bok per vecka, men bara en liten ökning från förra året. Det borde jag klara av!
 
Jag minns knappt själv mina mål från förra året, men jag hittade dem efter en snabb sökning i bloggarkivet. Såhär sa jag då, och såhär blev det:
 
1. "Jag ska innan året är slut ha loggat 550 geocaches och ha lagt ut en egen (som ni alla måste försöka hitta!)"
 
Kommentar:
774 hittade cacher och nio egna gömmor. Check på den, va?
 
2. "Jag ska lyssna på och läsa fler böcker än förra året, och våga mig på sådant som är utanför min "comfort zone" (läs: deckare)"
 
Kommentar: Avklarat och genomfört med bravur, om jag får vara så framfusig.
 
3. "Jag vill bli bättre på språk! Genom appen Duolingo har jag nu börjat repetera tyskan och faktiskt börjat lära mig italienska, men förvånansvärt gott resultat. Målet är att tyskan ska bli såpass bra som den var när den var som bäst, och att jag ska kunna kommunicera på och läsa åtminstone lite italienska."
 
Kommentar: Ambitiöst men inte riktigt genomfört. Tragglade ett par månader innan jobb och annan verklighet tog över. Dessutom blev de italienska verben riktigt trista och svåra. Tyskan har jag däremot vässat, men inte enbart tack vare Duolingo. Halv check på den.
 
4. "Uteplatsen härhemma ska gå från en tråkig icke-plats till en grön oas där jag odlar plocksallad, kryddor och bär. Vi ska även få byggt en härlig träaltan med plats för grillning och umgänge (Låter nästan lite "Ernstigt", men vad fasen!)"
 
Kommentar:
 
Både odlingslott och träterass är klart och fungerar utmärkt. Nu vill vi ha en bra sommar 2017 för att faktiskt få användning för det vi byggt utan att regna eller blåsa bort. Genomfört!
 
5. "Minst en utlandsresa: Förra året lämnade jag inte Sverige en enda gång. Inte ens en dag i Danmark blev det. I år blir det annorlunda. Elin och jag smider planer om pingsthelgen, och jag hoppas även på ett par kortare turer innan år 2016 är slut."
 
Kommentar: Förutom tre turer till Danmark med Jonas så åkte jag och Elin till Kiel över en långhelg i våras. Det visade sig bli en riktigt härlig tur med årets bästa väder. Ett av mina finaste minnen från året är när jag och Elin låg och slappade i en park i timmar, strosade runt - eller varför inte när vi åkte båt till Laboe med en massa partystinna tyskar.
 
Benny: årets mest oförglömlige karaktär <3
 
Med blicken i backspegeln var det ändå bra mål som gick att genomföra (minus för italienskan, men herregud vad ambitiöst egentligen!). Jag är nöjd och laddar just nu batterierna för ett minst lika bra 2017. Årets första timmar spenderades med Jonas, Johanna och Elin här hemma i Lerum - och årets första dag har varit en mycket lat sådan, där jag slukat de två första Harry Potter-böckerna i soffläge. Lovets sista vecka drar igång nu, och det känns, på riktigt, så jäkla bra.
 
/Therese
Allmänt | |
Upp