Underskatta inte Kiel!

Imorse kom jag så hem efter att ha tillbringat några dagar i Kiel. Elin och jag gav oss av med tysklandsfärjan på onsdag kväll och fick flera dagar i Schleswig-Holstein innan vi steg ombord igen igår och vaknade upp i hytten strax utanför Vinga. 
Vi har haft det oförskämt bra, med mycket öl, sol och skratt. Vi har upplevt både spontana tyska båtfester i Laboe som museiföremål, en gammal ubåt, shopping och en j*kla massa solsken. Temperaturen har stigit för varje dag, och under lördagen var det nog bortåt trettio grader. Då tog vi en paus, lade oss i varsin solstol som fanns att låna i Hiroshimapark och bara jäste innan vi gick in på en bar och beställde ett par hemgjorda lemonad med melon respektive kiwi i. Sådana bara måste jag prova att göra själv!
 
 
 
Sänka skepp a' 1936. Tydligen var detta ett mycket lämpligt spel för den tidens tyska barn att ägna sig åt...
 
 
 
När jag sagt att jag ska till Kiel så har folk oftast varit nyfikna, men jag har också mött många skeptiska som tyckt att Hamburg var betydligt bättre. Kanske är det så, men tre dagar i Kiel var faktiskt inte alls tråkigt - tvärtom. Det pågick så mycket roliga gatufester med öltält, livemusik och matmarknad; parkerna i Kiel är fina och folket är riktigt trevligt, som tyskar ju oftast är. Dessutom är det relativt billigt att både leva och bo.
 
 
 
Bild från google, i brist på skarpa bilder från egna telefonen...
 
Jag vet ännu inte till denna dag vad Bismarck, Rollmops och Bratrollmops är - men de inre bilderna slår säkerligen verkligheten med häst- (mops-)längder...

 
Om ni därför planerar en tur åt detta håll så skadar inte en heldag i Kiel. Då bör man åka ut till "rivieran" vid den lilla orten Laboe, se ubåten U995 från 1943 samt strosa genom deras botaniska trädgård. Ta gärna en öl på Kieler Bräuerei, men undvik maten som bara är okej, och var medveten om att det är dit alla turister går. 
 
Magnolian hade slagit ut och doftade fantastiskt.
 
 
 
 
 
 Om jag frågar snällt så får jag kanske några av Elins bilder, som jag kan visa er. Min mobil vill som sagt inte fotografera "som folk" utan kan endast ta närbilder. Tröttsamt.
 
 /T
Allmänt | |
Upp