Vår lilla resa - Esrum kloster och Roskilde Vikingaskeppsmuseum

En av dagarna som vi spenderade i Danmark körde vi ner till Esrum kloster, ett mycket gammalt kloster som idag fungerade mer som museum. Här var Jonas som ung, och omgivningarna kring den stora stenbyggnaden är fantastisk, med vattendrag, ängar, fält och en gammal kvarn. Tyvärr är det idag inte mycket kvar av klostret, som på sin tid var stort, och det som är kvar var inte heller så som man ville eller hoppades.

Vi blev mycket besvikna när vi gick i klosterbyggnaden. Det såg ut som vilket renoverat hus som helst, där museiföremål och teknik inte gjorde att man blev nyfiken på att lära sig mer. Jag hade önskat att man behållit byggnadens utseende även inuti och kanske haft utställningen separat.

Det är fina miljöer och mysigt, men utställningen var trist och dessutom fick vi veta att de snart stängde, när vi kom dit klockan fyra på eftermiddagen. Redan en timma innan stängning plockade de alltså ner alla tält, alla shower och det mesta som inte satt fast i marken...

Desto bättre var då Roskildes vikingaskeppsmuseum, som vi också hann med att besöka. Det var riktigt stort, välgjort och med intressanta utställningar som blandade olika medier och intryck. De hade en egen hamn där deras vikingaskepp låg förtöjda. De var byggda efter måtten och modellerna på de fem stora vikingaskepp som man hittade i Roskildefjorden och reser både runt på haven, och dessutom kunde man som besökare få komma iväg en sväng och ro. Det valde vi att inte göra, men om vi kommer dit igen så blir det nog en sådan tur.

En av de större båtarna skulle ut på seglats mot Tyskland samma dag som vi besökte muséet. De var i full gång med att packa och förbereda sig.

På plats kunde man vara med och bygga vikingaskepp enligt gamla metoder. Det fanns flera olika stationer för sköldmålning och smycken, säkert jättekul för barn men ingenting som vi provade på.

/Therese

Allmänt | | Kommentera |

Vår lilla resa - Frederiksborgs slott

Är vädret alltid lite bättre i Danmark? Inte direkt, skulle jag säga efter att ha upplevt flera riktigt ordentliga regnskurar. Men när vi väl tagit oss över Öresund och kört norrut därifrån så sprack det upp, och vi bestämde oss för en liten omväg förbi Frederiksborgs Slott i Hilleröd.

Den slottsträdgården alltså. Den ger ordet symmetri ett ansikte och var verkligen pedantskött in i minsta vrå. För mig var det en av de finaste jag sett. Helt klart topp fem slottsträdgårdar som jag sett hittills, och inte alls fullt med folk utan ganska lugnt.

Nej, byggnaden på bilderna ovan är inte slottet. Det är badstugan, som ligger intill vattnet. Jag hade alltså inte tackat nej till någondera, men det kräver sin kvinna (eller man) att hålla den gräsmattan grön och jämn.

Louises ö. Också fint. Lite som Snövits stuga, fast på en ö. Ut dit kom vi aldrig.

Det var fullt av fåglar och änder i dammarna, och de var inte rädda. De var nog vana vid att bli matade. En som inte tyckte om mig var den svarta fågeln med det vita ansiktet. Den tyckte nog att jag var lite för intresserad av hennes unge, så hon jagade bort mig. Jag fattade vinken och lät fåglarna vara ifred. Men det är svårt att låta bli när fågelungarna är så duniga och söta.

När vi väl vandrat genom parken och trädgården så ville vi in i slottet och se oss omkring. Nej, då stängde slottet. Då var klockan fem en onsdag. Lite tidigt för ett statligt ägt slottsmuseum i juli... Vi bestämde oss för att ta samma omväg på söndagen, innan vi åkte tillbaka till Sverige. Tyvärr var slottet och borggården knökfull av hela busslaster med turister, kön ringlade sig långt ut men respekterades inte. När vi flera gånger upplevt att folk knödde sig fram för att komma in snabbare så tog orken och energin slut och vi struntade i att gå in. Snöpligt, men slottet är väl kvar till nästa gång...

/t
Allmänt | | Kommentera |

Vår lilla resa - Slott och Skåne

Alltså gamla slott... Det är något visst med dem. Det här slottet stannade vi till vid. Det är det gamla godset Trolle Ljungby slott. Med vallgraven runt, murgröna klättrande över fasaden och enorma gamla byggnader runt om. fint! Tyvärr, precis som ett par andra slott vi stötte på under vår färd, var det privatägt (av familjen Trolle-Wachtmeister) och stängt för besökare. Järngrindar och -staket med varningsskyltar och videoövervakning klargjorde att vi inte var välkomna in. Snöpligt värre.

När vi efter tisdagens eskapader rullade inlands igen svängde vi in vid en lång och imponerande allé och hamnade vid ett annat fantastiskt slott. Tyvärr såg vi lite för sent att hela vägen till slottet, allé och allt, var förbjuden för all trafik utan särskilt tillstånd, men vi kunde inte vända på en sådan liten grusväg (och dessutom är vi två nyfikna jävlar) så det var bara att köra framåt. Järngrindarna var öppna, men det var med viss bävan vi körde in på borggården, stannade till och insöp omgivningarna innan vi diskret vände och körde därifrån. Det kändes som att man var iakttagen, men ingen människa fanns inom synhåll och grindarna stängde sig lyckligtvis inte bakom oss.

Istället blev det en längre tur vid Glimmingehus, Nordens bäst bevarade medeltidsborg, där vi kunde vandra i och runt borgen och imponeras över byggnadskonst från 1400-talet. Skåne var ju danskt på den tiden, och adelsmannen och riddaren Jens Holgersen Ulfstand ska ha varit en sträng och elak man. Kanske var det därför han byggde en lättförsvarad borg, så att han kunde låsa in sig när han så att säga gick över gränsen? Haha.

På eftermiddagen stannade vi till hos min moster, där vi fick god mat, såg ännu ett par slott (!) och vilade efter att natten innan ha tältat och fått relativt lite sömn. Vi såg lite av Lund på onsdag förmiddag innan vi styrde bilen mot Öresundsbron och Danmark.