Dagens recept: Laxburgare med hembakat bröd, sallad, avocado, sweet-chilidressing och vitlöksslungad brysselkål

Idag passade jag på att göra lite lyxigare fredagsmat innan jobbet. Jag började med att baka en ny sats småfranska, och gjorde dessa lite större än de förra. Eftersom de är så lätta att baka så hann jag färdigt på mindre än en timme, och kunde samtidigt sätta igång med resten. Här kommer receptet på laxburgarna:
 
Ingredienser
Laxfiléer (fyra stycken tog jag, och fick fyra burgare av det)
Gul lök
1 ägg
Ströbröd
Salt, peppar och torkad chili
 
Såhär gjorde jag
1. Jag började med att förkoka laxen ett par minuter. Jag hällde upp en kastrull med saltat vatten och lät laxfiléerna sjuda i ett par minuter bara.
 
2. Med hjälp av en stavmixer mosar du laxfiléerna till en färs i en bunke. Därefter tillsätter du de andra ingredienserna och smakar av så att det smakar bra. Ägget och ströbrödet håller ihop biffarna, vilket behövs eftersom de är rätt svåra att steka.
 
3. Bryn laxburgarna i smör i en stekpanna tills de fått fin stekyta på båda sidorna. Vänd dem inte för många gånger, då kommer de att falla isär.
 
4. Gör i ordning dressingen. Jag gjorde vanlig sweet-chilidressing med sweet-chilisås, philadelfiaost (tanken var att jag skulle använt matyoghurt, men den var slut), lite vitlök, citron, salt och peppar. Den passade väldigt bra till. Dressingen kan varieras i all oändlighet.
 
5. Servera på ett bröd med sallad, dressing, avocado och andra grönsaker. Jag valde brysselkål som jag smaksatte med lite färskpressad vitlök. Bon Appétit!
 
/tessays.blogg.se
Mat & recept | |
Upp