Dagens recept: Småfranska

Vad kul det är att höra all positiv feedback från er som läser. Jag blir så fascinerad när jag ser hur statistiken bara stiger och stiger - uppenbarligen gör jag någonting rätt eftersom ni är ett gäng som läser mina inlägg varje gång. Egentligen är ju inte den här bloggen till för att ragga läsare, utan jag skriver mest för mitt eget höga nöjes skull. Att ni vill läsa om vad jag gör och tänker är ändå en mycket trevlig bonus. Jag har fått önskemål om att lägga upp mer mat och bakning, och eftersom det händer att jag både bakar och lagar mat så kommer jag att försöka dokumentera lite mer och dela med mig av tips och recept.
 
Idag har jag till exempel bakat småfranska. Jag slängde ihop dem på måfå lite snabbt nu innan jobbet (åh, jag måste åka strax så att jag hinner!) och följde inte något bestämt recept. Det blev riktigt bra ändå, så jag skriver upp hur jag gjorde. De är superenkla att göra, och med lite goda pålägg, till en god Caesarsallad eller en soppa så passar de ypperligt.
 
Ingredienser:
1 paket jäst (Jag använder alltid torrjäst. Det är smidigt att förvara hemma eftersom det inte blir dåligt, vilket gör att du aldrig behöver åka och handla jäst när baklustan faller på. Resultatet, tycker jag, blir precis lika bra.)
1 rågad tsk salt
1 msk socker
5 dl vatten
50 g smält smör
Vetemjöl
 
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 250 grader
  2. Smält smöret i kastrull och tillsätt vattnet. Se till att det blir fingervarmt innan du häller det på jästen, som du häller i en bunke.
  3. Tillsätt socker och salt
  4. Tillsätt mjöl tills degen känns bra
  5. Dela upp degen och gör små bollar som du lägger på bakplåtspapper
  6. Låt jäsa ca 20 min
  7. Pensla med ägg och tillsätt vallmofrön
  8. Grädda i ugnen i ca 8 minuter, eller tills de ser gyllenbruna och fina ut.
Enkelt va? 
 
/tess
Mat & recept | |
Upp