Vår lilla resa och mitt stora fynd

Igår kväll stannade vi bilen utanför dörren, stängde av motorn och satte nyckeln i dörren. Ögonen var lite grusiga, håret oborstat och kläderna skrynkliga efter ännu en, men dock den sista, etapp på min och Jonas bilsemester. Det var en resa som på åtta dagar hade tagit oss drygt 150 mil runt i södra Sverige och på Sjaelland. Ett kort överslag visar att det innebär cirka 19 mil om dagen. Jag som normalt en vardag kör 12 mil tur och retur till jobbet är förvisso van bilförare, men visst är det skillnad när man kör på nya vägar.
 
 
På något sätt ska jag försöka sammanfatta vår resa i lagom stora portioner. Trots att vi kört mycket så har vi hunnit göra enormt mycket på dessa få dagar. Lite på skämt har vi sagt att vår tripp mest handlat om slott, kyrkor och fåglar - och det är faktiskt inte alls helt fel sammanfattat. Men jag vill nog ändå lägga till orden loppisar och geocaching, annars blir det inte helt rättvist.
 
Jag blev lite sugen på stolen...
 
Jonas hittade en massa gamla filmrullar, nerstuvade i en flyttlåda. 
 
Vi har varit på många loppmarknader under vår resa. Det praktiskt taget kryllar av dem på Nordsjaelland och i Skåne, men tyvärr har vi inte fyndat särskilt mycket. I Danmark finns enorma loppisar med allt möjligt, skräp och skatter om vartannat. Det är oftast privatpersoner som smäller upp en loppis på sin gård eller också hyr de in sig på gator och torg - men priserna är höga, även innan man gör överslag till svenska kronor. Många gånger står inga priser alls, och då gäller det att vara luttrad.
 
 
Man får också vara förberedd på att rökning antagligen är tillåtet och självklart inne i loppisen. Köper man möbler och annat så är det tyvärr inte ovanligt med röklukt och nikotinfärg...
 
 
Det bästa i loppmarknadsväg, och där man verkligen kunde fynda och gå länge, länge var Det Blå Marked"Den blå marknaden", i Haslev. Man passerar bara några kilometer öster om den lilla byn om man är på väg mot färjan vid Rødby, men här bör man stanna om man passerar under en helg och har ett par timmar över. Det är en stor kommers där många olika privatpersoner (mest pensionärer, verkade det som) har små avdelningar fyllda till bredden med allt från möbler, vintagekläder och smycken till nazistprylar och porrtidningar. Du går igenom mer än 10 000 kvadratmeter loppis, och tydligen är detta Skandinaviens största permanenta loppmarknad. Bara en sådan sak. Men självklart skyltas det inte från motorvägen, utan man får hitta själv.
 
 
Jag hittade och kunde äntligen lägga beslag på en grön bankirlampa. En sån här lampa har jag velat ha så länge jag kan minnas. Jag minns att jag redan som tonåring planerade att ha en sån här lampa i min första lägenhet. Problemet var bara att de inte fanns någonstans, om man inte ville köpa en ny för över två, ibland tre, tusen kronor. Nu sprang jag på en inne på Blå Marked, och kunde till och med pruta på priset med mannen som sålde den. Den passar perfekt på min sekretär, och ger ett fantastiskt ljus.
 
 
 
/T
 
Allmänt, Inredning | |
Upp