Vår lilla resa - Frederiksborgs slott

Är vädret alltid lite bättre i Danmark? Inte direkt, skulle jag säga efter att ha upplevt flera riktigt ordentliga regnskurar. Men när vi väl tagit oss över Öresund och kört norrut därifrån så sprack det upp, och vi bestämde oss för en liten omväg förbi Frederiksborgs Slott i Hilleröd.
 
 
 
Den slottsträdgården alltså. Den ger ordet symmetri ett ansikte och var verkligen pedantskött in i minsta vrå. För mig var det en av de finaste jag sett. Helt klart topp fem slottsträdgårdar som jag sett hittills, och inte alls fullt med folk utan ganska lugnt. 
 
 
 
Nej, byggnaden på bilderna ovan är inte slottet. Det är badstugan, som ligger intill vattnet. Jag hade alltså inte tackat nej till någondera, men det kräver sin kvinna (eller man) att hålla den gräsmattan grön och jämn.
 
Louises ö. Också fint. Lite som Snövits stuga, fast på en ö. Ut dit kom vi aldrig. 
 
 
 
 
Det var fullt av fåglar och änder i dammarna, och de var inte rädda. De var nog vana vid att bli matade. En som inte tyckte om mig var den svarta fågeln med det vita ansiktet. Den tyckte nog att jag var lite för intresserad av hennes unge, så hon jagade bort mig. Jag fattade vinken och lät fåglarna vara ifred. Men det är svårt att låta bli när fågelungarna är så duniga och söta.
 
 
 
 
 
När vi väl vandrat genom parken och trädgården så ville vi in i slottet och se oss omkring. Nej, då stängde slottet. Då var klockan fem en onsdag. Lite tidigt för ett statligt ägt slottsmuseum i juli... Vi bestämde oss för att ta samma omväg på söndagen, innan vi åkte tillbaka till Sverige. Tyvärr var slottet och borggården knökfull av hela busslaster med turister, kön ringlade sig långt ut men respekterades inte. När vi flera gånger upplevt att folk knödde sig fram för att komma in snabbare så tog orken och energin slut och vi struntade i att gå in. Snöpligt, men slottet är väl kvar till nästa gång... 
 
 
 /t 
Allmänt | |
Upp