Kycklingpaj

Det har varit dåligt med recept det senaste, men här kommer åtminstone ett!
 
 
Bland det bästa som finns, enligt mig, är en riktigt god kycklingpaj! Min mor gör en helt otrolig fyllning som jag häromdagen försökte efterapa - och faktiskt med någorlunda god framgång. Den här gången var jag bekväm och köpte färdig smördeg som jag kavlade ut i botten på pajformen och skar ut över hela skapelsen. Det var ett bra beslut och blev en rätt smidig vardagsrätt som jag tror alla fixar att laga.
 
Du behöver:
1 st färdiggrillad kyckling
1 liten burk creme fraiche
ca 1 dl grädde
1-2 msk kycklingfond
½ purjolök
(ev. en paprika)
Kryddor: salt, peppar, paprikakrydda, dragon
 
 
1. Täck formen med deg, gärna upp en liten aning på kanterna också
 
2. Stek purjolök (och paprika) och blanda det med den färdiggrillade kycklingen, som du rensat från ben.
 
3. Krydda efter behag och blanda med creme fraiche, lite grädde samt kycklingfond.
 
4. Låt koka samman, häll i dragon och låt puttra någon minut.
 
5. Häll smeten över degen i formen. Täck med ett lager eller rutnät av deg och grädda i ugnen: 200 grader i cirka 15 minuter.
 
Klart! Pajen är utmärkt att äta även dagen efter tillagning. Bara att värma och serveras med god sallad eller liknande.
Allmänt | |
Upp