Sticklingssugen

Äntligen börjar jag våga ta lite sticklingar igen. Det är så kul att se vad som händer och hur det gror. Häromdagen klippte jag ner en av mina murgröneplantor (de ska även få ny jord här den närmaste  tiden, men då vill jag att vädret ska vara åtminstone okej så att jag kan stå ute och slabba med det utan att bli antingen dyblöt, bortblåst eller iskall). Det blev tio små sticklingar som nu ska rota sig i vatten innan de planteras. Just murgröna är ju en favorit, och flera sticklingar har blivit riktigt fina rankor.
 
 
Jag har även tagit en stickling på en stickling. För ett par år sedan nu så tog jag sticklingar på min kalanchoe och en av dem fick Jonas. Den följde sedan med honom till Danmark, och sedan tillbaka igen när han flyttade till Sverige. Den har även överlevt en flytt till Lerum, så den är livskraftig. Nu får vi se om sticklingarna blir lika tuffa.
 
 
Jag tröttnade förresten på att ha mina amaryllislökar framme ända in i februari så jag klippte av stjälken. Då började knopparna snabbt slå ut, så att de fina blommorna kommer fram. Intressant att jag bara på måfå plockade två lökar på Lidl, och så fick jag en vit och en röd som faktiskt hade riktigt fin kvalitét.
 
/t
 
Allmänt, Grönska | |
Upp