Hyssna gamla kyrka

Tack, världens bästa hobby, för den här platsen! Tänk vad mycket vackert och spännande man susar förbi dagligen utan att egentligen bry sig om det. Då är ju ett intresse som geocaching det optimala sättet att lära känna nya och gamla områden, eftersom det ofta ligger "burkar" på fascinerande platser som andra geocachare vill visa. Själv har jag vissa planer på att placera ut gömmor på några platser som jag vet om, men som inte många andra besökt...
 
 
 
Framförallt under förra läsåret så tog jag den lilla vägen som går mellan Hyssna och Bollebygd, när vi mer eller mindre flydde lägenheten i stan och bodde ett par dagar extra ute på landet. Det tog ungefär lika lång tid att köra, men den vägen är inte rolig på vintern - och särskilt inte när du får möte med en timmerlastbil en frostig januarimorgon (vilket händer rätt ofta). 
 
Jag har alltid slängt ett extra öga på den fina stenbron precis innan du kommer fram till väg 156, eftersom jag, och det ska jag villigt erkänna, tycker att gamla stenbroar är bland det finaste som finns. Idag bestämde jag mig för att stanna till, ta geocachen som heter Hyssna gamla kyrka och sedan spatsera runt i området för att spana in bron. Jag visste inte att det skulle vara så mycket mer än bara den att se.
 
 
Hyssnas gamla kyrka är precis som namnet antyder deras äldre kyrka. Det finns en ny kyrka, som jag får ta vägen om och titta närmare på en annan gång. Den gamla kyrkan ska tydligen vara en av de äldsta i västsverige, delar av den så gammal som från 1100-talet, och när jag gick runt kring byggnaden så märktes det att den blivit lite eftersatt. Inga gravar var från 1900-talet ens, utan samtliga var ännu äldre och alldeles igenvuxna.
 
 
 
Gravarna på bilderna ovan såg väldigt gamla ut, och när jag tittade närmare så tyckte jag att det såg ut att stå 1793, eller är det 1493? Eller 1193? Det förstnämnda verkar mest sannolikt. Tyvärr var kyrkan låst, men kyrkporten var även den otroligt fin.
 
 
 
Visst är det något särskilt med gamla, övergivna platser? Jag kunde inte se mig mätt på platsen, och gick runt en god stund och läste på gravar, tittade på den lilla forsen och spanade på de andra byggnaderna runt om.
 
 
 
Det här söta lilla huset står på en egen holme, och jag tror att det används som hembygdsmuseum idag. Det är ju lite synd, för jäklar vad gärna jag hade velat ha det...
 
 
... eller kanske den här övergivna gamla gården, också intill den lilla ån, med växthus och stora byggnader. Säkert oerhört mycket jobb, men man kan väl få drömma sig bort?
 
Det blev helt enkelt en lite längre hemresa idag, men det var det värt. Jag passade även på att gå på utedass, och det var inte igår jag gjorde det senast, haha! Har ni vägarna förbi, så stanna där och gå runt ett varv! Eller ännu hellre, ta geocachen när ni ändå är igång!
 
/T
Allmänt, geocaching | |
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

fina bilder

Svar: Tack!
Tessan

Upp