Hemgjord salsa

Igår provade jag för första gången att göra egen salsa, löst baserat på ett gammalt recept jag haft hemma men aldrig provat. Det blev ganska snabbt annorlunda än vad receptet sade från början, men den blev verkligen god. Jag valde att ha i en del ingefära snarare än chili, vilket gav mer karaktär åt hela såsen. Den passade riktigt bra till stekt kycklingfilé med rotsaker i ugn. 
 
Det här innehåller salsan:
4 st stora tomater
1 stor gul lök
2 st vitlöksklyftor
 
2 - 3 msk ingefära
½ - 1 st färsk chili
1 msk tomatpuré
Färsk persilja
 
1 msk socker
Salt och peppar
Färsk persilja
Olivolja att steka i
Ev. lite vatten
 
Såhär gjorde jag:
1. Först hackade jag tomaten, chilifrukten, löken och vitlöken i små bitar. Jag lade löken i stekpanna med lite olivolja i botten och lät den fräsas.
 
2. Därefter sockrade jag löken en liten aning för att få en lite karamelliserad karaktär till den. När sockret löst upp sig hällde jag på tomaterna och chilin och lät det puttra någon minut.
 
3. Efter att tomaterna och löken kokat ihop hällde jag över ingefäran och lät den koka in ytterligare. Jag väntade tills tomaterna var riktigt mjuka, och fick hälla på en liten aning mer vatten för att den inte skulle bli för tjock. Jag tillsatte även lite tomatpuré.
 
4. Innan jag stängde av plattan saltade jag och pepprade såsen och smakade av så att den var till belåtenhet. Därefter hällde jag upp den för att den skulle kallna. Innan servering klippte jag färsk persilja som jag strödde över. 
 
 
Salsan räckte till en liten burk samt en skål. Det blev en sås med mycket smak av ingefära, men som inte var särskilt stark. Rekommenderas!
 
/Tessan
 
 
Allmänt, Mat & recept | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

#2 - - Malin Wederberg:

Vad gott! :)

Upp