En liten renovering

Midsommarhelgen är överstånden, och nu återgår vardagen till det (o)normala, som alltid. Jag arbetar min andra vecka i stallet, som också blir den sista för den här säsongen, innan fyra veckors telefonjobb väntar. Om sommaren innebär vila och semester? Knappast! Samtidigt som jag jobbar har jag börjat läsa två sommarkurser, men det krånglar för mig både i registreringen och hos CSN, vilket betyder att jag inte fått några pengar och inte heller kan komma in i studentportalen, trots otaliga samtal fram och tillbaka. Och utan studiemedel försvinner, olyckligtvis, studiemotivationen. Sorgligt men sant. 
 
Som om inte detta var nog så har jag krångel med bil(ar). Jag handhar försäljningen av min systers bil, samtidigt som jag fått lämna in min egen på reparation efter att en äldre dam körde in i fronten på min stackars bil när hon stod parkerad (hon = bilen). Förra veckan var det reparation av handbromsvajrar och -backar samt ombesiktning... Samtidigt behöver hon nya däck och ska in på service... Ibland funderar jag på att köra bilen ut i sjön på landet och ta Qalle-häst dit jag ska istället. Han är så himla fin.
 
Under den här veckan kör jag istället en hyrbil, en ny V40 som faktiskt är helt okej. Stort, stort minus till att det saknas Bluetooth i den dock. Det var både ångest och vånda när jag skulle hämta ut den, eftersom det (som alltid) var något tjafs med vilket försäkringsbolag som skulle stå för den och jag först inte hade någon bil överhuvudtaget att ta mig till jobbet med. Det ordnade sig emellertid till slut. Suck!
 
I lördags, när många låg bakfulla och eländiga, spratt det till i inredningsnerven sedan jag funnit den gamla pallen längst in i förrådet. Den här pallen har jag sett i hela mitt liv, och den var en bröllopspresent från min farmors man Sture till mina föräldrar när de gifte sig 1988. Sedan något år tillbaka har den mest legat och skräpat i boden och har inte riktigt passat in någonstans. Tack vare att vi fortfarande hade gott om vit färg bestämde jag mig för att ge mig på den och försöka fräscha upp den.
Slipning, tvättning, målning.
 
Fina gamla Alma.
Efter målning slipade jag den igen för att få lite mer rustikt utseende och för att den inte skulle se så trist ut som den gjorde i helvit. Det är trotsallt en hemsnickrad pall, och nu har den, ehuru något artificiell, massor av karaktär och passar finfint i friggeboden! Jag är nöjd, men skall kanske ge den lite mer jobb ändå. Fler idéer finns.
 
 
Allmänt, Friggeboden, Inredning, Jag kan själv! | |
Upp