Nybakat: Vaniljklämmor

När jag gjorde den här veckans utmaningsbak så fick jag ganska mycket vaniljkräm över, och det kändes synd att slänga bort - nu när jag gjort den från grunden i mitt anletes svett. Så jag tog ganska snabbt beslutet, också på grund av att wienerbrödsbaket var så långsamt och med massor av dödtid, att baka någonting mer där jag kunde smaksätta med vaniljkrämen. Jag tänkte först på sådana bullar med socker på och vanilj i mitten, men var osäker på om det skulle räcka till, så i slutänden blev det en improviserad liten bulle. Jag valde att kalla dem Vaniljklämma, eftersom man just klämmer ihop två runda bottnar med vaniljkräm i mitten och sedan gräddar dem. Till sist doppade jag överdelen i socker.
 
Degen är en enkel sötebrödsdeg, typ som den man har när man bakar kanelbullar eller andra sötsaker. Jag lät den jäsa 2 ggr 30 minuter, en gång som deg och en gång på plåten. Därefter gräddade jag dem i 10 minuter ungefär i 225 grader och penslade med smält smör innan jag doppade dem i strösocker. De blev ganska roliga - inte så vackra kanske, men jag hoppas att de å andra sidan smakar okej. Det var kul att få vara lite kreativ och improvisera. Jag tror att nästa gång jag bakar dessa så ska jag dekorera med lite bär ovanpå också, typ ett fastglaserat hallon eller blåbär på toppen. Nu hade jag dessvärre inga bär, så det här får vara en provomgång med ett mer alldagligt utseende. Det lyckades i vart fall hålla mig sysselsatt medan de satans wienerbröden åkte in och ut ur kylen och låg och kalljäste.
 
 
 
 
Vaniljklämmor!
 
Om en liten stund kommer jag posta mina *host* Wienerbröd.
 
/tessan
Allmänt, Mat & recept | |
#1 - - Jessica - Mamma Till Prinsessan Molly:

Det lät jättegott, jag älskar att baka, men har noll fantasi när det gäller att komma på vad man ska göra! Blev resultatet bra, smakade de gott? :)

Svar: Ja, de blev helt okej fikabröd. Inte fantastiska, men funkar bra till kaffet. Jag skulle nog, såhär i efterhand, ha gjort dem lite större och öst på lite mer generöst med vaniljkrämen. Tack för berömmet! (=
Tessan

Upp