HSB-utmaningen! Vecka 44

Creme Caramel
Veckans utmaning var snarare en dessert än ett bakverk, nämligen brylépudding eller Creme Caramel. Det var med nöd och näppe som jag hann baka veckans utmaning. I helgen hade jag fullt upp och idag var jag dels tvungen att städa och packa inför morgonfärjan till Danmark som jag tar imorgon, och dels åkte jag till stallet på eftermiddagen. Jag fick klämma in bakningen till precis innan jag åkte, och tack och lov var veckans utmaning inte lika krävande som de där (jävla) wienerbröden. Det tog ungefär 45 minuter allt som allt, och det behövdes få ingredienser vilket gör det till en ganska tacksam rätt att baka.
 
Miniformarna i vattenbadet 
 
 
 
Jag tyckte egentligen inte att det var särskilt svårt, men jag fick verkligen inte ut själva karamellen ur formen. Den satte sig som knäck eller betong i botten, och vad jag än gjorde så fick jag inte ut dem. Kanske gjorde jag den alldeles för hård, kanske borde jag ha trotsat receptanvisningarna och smort formarna innan jag hällde på knäcken. Men det kom jag på i samma ögonblick som jag hällt på såsen. Själva puddingen blev väldigt len och fin i konsistensen, men de där formarna lär ha en extra botten framöver. Typiskt.
 
Brylépudding!
 
/tess
HSB-utmaningen!, Mat & recept | Bakning, Hela Sverige Bakar, brylépudding, creme caramel | |
Upp