Lästips!

År 2017 blir ännu ett bok-år! Det är roligare än någonsin att läsa och lånekortet (nåja, inloggen åtminstone... Lånekortet jag skaffade tappade jag bort direkt, och det är min stora skamfläck att någon gång behöva erkänna för bibliotekarierna i Lerum att det varit borta lika länge som jag varit medlem) går varmt. Jag blandar friskt mellan genrer och ålderskategorier, och får dels riktigt bra läsupplevelser samtidigt som jag (på sätt och vis) jobbar när jag läser sådant som kanske kan passa i undervisningen. Att jag gått med i en facebookgrupp för svensklärare, där vi i en bokcirkel läser och diskuterar ungdomslitteratur, har också gett inspiration. 
 
Min utmaning i år är 52 böcker, vilket jag tänker motsvarar en bok i veckan. Än så länge går det över förväntan (31 lästa på 18 veckor), och kanske borde jag skruva upp målet en aning. Men jag ska inte förneka att det känns rätt bra att ligga riktigt bra till utan att behöva känna press att läsa.
 
I den här samlingen finns några guldkorn. Eftersom jag läst både vuxen- och ungdomslitteratur så delar jag upp dem en smula. Här kommer alltså några boktips:
 
Vuxen
Störst av allt av Malin Persson Giolito
Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist
Kriget är slut av Morgan Alling
Den ofrivillige soldaten av Leopold Brunner
 
Ungdom
När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
Pojken på bergets topp av John Boyne
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs
 
Allmänt | |
Upp