Bildbomd på uteplatsen: Maj

Maj månad har inte gått fort, men det gör heller ingenting när det är så fullt upp. Den här helgen blir jobbhelg, men även uteplatsen ska jag ägna lite tid och omtanke. Sist jag skrev om den så såg det ut ungefär såhär utanför. Som tur är har det hänt lite sedan dess. Det här blir ett långt inlägg med massor av bilder på hur det ser ut just nu, den 21 maj 2016.
 
Först och främst så spirar det i min pallkrage! Det är inte färdigt att skörda plocksalladen och spenaten ännu, och en del av det jag sådde blev inte till någonting. Nu har jag även påbörjat lite paprikaodling i pallkragen, och har sått lite till av det andra - så målet är att vi under hela sommaren ska kunna gå ut och plocka precis färsk sallad och spenat.
 
På den mindre bilden ovan ser ni ett annat projekt som också blev klart för ett par veckor sedan, nämligen en stenlagd stig bort mot och förbi hela hörnan med pallkrage och kryddor. Plattorna hittade vi i vintras under all växtlighet på uteplatsen. Det är mysigt att tassa ut barfota och knipsa av lite oregano till köttfärssåsen.
 
Min älskade magnolia, som faktiskt lever ännu. 11 sådana här små lampor har vi placerat ut, och de lyser fint på kvällarna.
 
 
Jordgubbar i ampel har jag också införskaffat. Tyvärr är upphängningen på den ena lite trist, men de blommar! Amplarna hittade jag på loppis, och plantorna på torgförsäljningen på Bagges torg.
 
Kryddorna lever och frodas.
 
 
Vinbärsbuskarna bär frukt (eller kanske snarare "bär bär")! Vad tåliga de är, trots att de klipptes ner till nästan intet i vintras och sedan flyttades på i våras. Nu ser det ut att bli i vart fall lite bär. Röda eller svarta vet jag inte, men jag gissar på svarta. Är det någon som kan tipsa om hur man ser skillnad?
 
Jag undrar även över den här söta, lila, blomman. "Iris", sa jag självsäkert till Jonas, men nu tvivlar jag. Den växer på lång stängel i grannens trädgård. Vad är det för en?
 
 
 
Våra nygamla utemöbler, som vi fick ärva av grannen (till vänster i bild), har fått olja och en ordentlig omgång välförtjänt service. Med lite nya dynor och kuddar så sitter man faktiskt riktigt bra här om kvällarna. Vi har kvälls- och eftermiddagssol. Vi har även byggt en grind, som vi inte kunnat hänga upp ännu, och har satt upp lite hyllanordningar för plantor på planket intill. Här ska vi snart bygga träaltan, så att vi slipper de tråkiga stenplattorna.
 
Ove
 
 
 
 
Såhär ser vår gräsmatta ut just nu. Vi har ju startat om från början, eftersom det var så lerigt, gropigt och mossigt innan. Gräset har nu börjat få fart, och även om det är lite kala fläckar här och var så är det på god väg. Det är nog till och med snart dags att klippa det. I krukan växer chokladmynta. Även krukan var ett fynd, eftersom den låg slängd i det gemensamma kompostutrymmet - hel och hållen. Den tog jag.
 
 
Och inomhus då? Jo, det blommar även där. Hibiskusen har satt fart än en gång. Nu är den lilla plantan tre år gammal. Den var en inflyttningspresent från Elin när jag flyttade in på Sankt Pauligatan, så det har följt med i svängarna ett tag. Kornettblomman, som jag köpte på sportlovet förra året i Karlsborg, har för första gången blommat om. Den har varit riktigt risig och ful, men plötsligt, när den fick hänga i ampel i vardagsrummet, fick den tillbaka livslusten och har nu tre stänglar med vita blommor.
 
/therese
Allmänt, Grönska, uteplatsen | |
#1 - - sjostrands.blo.gg:

Vilka härliga bilder och blommor :D så avis på din tomt!!

Upp