Det där med pengar

När jag imorse gick in på min internetbank så blev jag fullständigt perplex och förvånad. Mitt saldo visade för det första att det kommit in pengar (Prisa Gud!), men mängden pengar stämde inte på långa vägar. Lärarlön istället för studiebidrag i all ära, men så mycket har jag absolut inte i lön, hur hårt jag än jobbat den senaste månaden. 
 
En snabb kik i kontohistoriken gjorde att jag rätt snabbt kunde sätta fingret på vad som hänt. Jag hade fått en hel extra lön från sommarjobbet, bara sådär. Utan att ha jobbat en minut i kommunväxeln under augusti månad. Inte konstigt att siffrorna inte stämde med min annars blygsamma inkomst.
 
 
Pengar är så speciellt. Min syster och jag delar någon slags fascination för pengar. Vi kunde i våra barndoms dagar sitta runt köksbordet båda två och räkna våra pengar, föra in räkenskaper och putsa mynten i timmar. Emma satsade alltid på att spara så mycket som möjligt, medan jag var mer pedantisk och bestämde mig för att samla enbart tiokronorna, för de var finast. Emma gjorde uträkningar medan jag tyckte om att stapla på hög eller i konstellationer.
 
Ärlig som jag är (och dessutom rädd för att bli påkommen och bestraffad) fick jag ordnat med gamla jobbet så att pengarna skickades tillbaka. Så nu sitter jag här, med betydligt mindre på kontot, och känner mig en smula berövad på glädjen. Inte blir det bättre av alla stora räkningar som kommer äta upp de resterande slantarna en efter en... suck. Tur då att pengar inte är allt här i världen. 
 
Oavsett saldon på era konton så önskar jag er en riktigt fin helg. ;)
 
 
/tessays.blogg.se/
Allmänt | |
#1 - - Josefine Hallgren:

Pengar är det mesta skulle jag säga tyvärr :( Man behöver det till typ allt nu för tiden, dyrt är det också!
Ha en fin dag :D

Svar: Ja, det är verkligen på gott och ont.
Tessan

#2 - - En blogg om tv-serier & film:

Gud vad härligt med lite extra

Svar: Haha, ja fast det blev ju aldrig något jag fick njuta av ;)
Tessan

Upp