Recension: LCC torrshampoo och värmeskydd

Jag är egentligen inte en optimal konsument. Jag är snål och skeptisk, och dessutom har jag väldigt svårt att prova någonting nytt. Jag har till exempel samma eyeliner som jag haft de senaste åtta-tio åren, och jag drar mig alltid för att gå ifrån någonting som jag tycker fungerar väl, eller bara tillräckligt väl, till någonting nytt.
 
För ett par veckor sedan köpte jag dock två produkter ur Isabella Löwengrips egen serie, nämligen ett torrshampoo och en värmeskyddande spray. Min nuvarande värmespray från Loréal var nästan helt slut, och på nordicfeel fick jag ett rabatterbjudande på både värmeskyddet och torrshampoot som jag inte kunde stå emot. Och inte för att höja Nordicfeel till skyarna, men damn! Vad snabba de var med att leverera, och dessutom fraktfritt. Från det att jag klickade hem produkterna till att jag sprayade dem i håret gick det ett dygn. Jag har aldrig ägt ett torrshampoo förut och var därför mycket nyfiken på om det verkligen var någonting att hänga i granen, eller om det bara var produktgalet skitsnack. Jag kan ibland tycka att det här med smink och skönhetsvård lätt blir en jakt och en tävlan om vem som har flest olika sorters produkter.
LCC Good to go är ett torrshampoo som luktar kolasås (!). Doften är, trots att jag själv inte är ett superstort fan av kolasås, berusande och kompletterar faktiskt andra dofter som finns i håret på ett bra sätt utan att det blir en kakofoni av sötsliskighet - även om du har andra produkter i håret. Som total nybörjare och skeptisk konsument så var det viktigaste för mig att produkten gjorde ett bra jobb, och inte att den luktade på ett visst sätt.
 
Torrshampoo kan vara lite vanskligt att använda, särskilt om man inte är ljushårig. Ett torrshampoo består oftast av vitt pulver, och arbetas det inte in i håret ordentligt så kan det se riktigt illa ut, särskilt om man är mörkhårig. Jag har egentligen inte fett hår, så syftet för min del var att torrshampoot skulle fungera bra för att få volym i min hårbotten och att kunna använda det för att "pigga upp" håret en aning mellan tvättarna.
 
Jag tycker att LCC:s torrshampoo fungerar väl och gör sitt jobb. Det är lätt att använda och lämnar inga spår efter sig, samtidigt som håret känns luftigt och luktar gott. Eftersom jag inte testat någon större variation på marknaden så kan jag inte säga hur det står sig mot andra liknande produkter, men som konsument är jag nöjd och tillfreds. Ett klart godkänt betyg.
 
~~~||~~~
 
LCC The heat is on är värmeskydd som används i håret innan föning och användning av plattång. Eftersom mitt hår gärna är ett stort skatbo av friss och lockar så vill jag att mitt hår ska vara plattbart, men samtidigt skall sprayen skydda så att det inte slits alltför mycket av värmebehandlingen.
 
LCC:s värmeskydd är riktigt bra. Det kommer lagom mycket när man sprayar och håret blir glansigt och känns fint när det plattats. Jag har också provat produkten när jag fönat håret, och tycker att den gör ett helt okej jobb där också. Den är enkel att använda och är väldigt förlåtande även om det blir för mycket i håret. Värmesprayen från Loréal kunde ibland nästan klistra ihop hårtestarna, vilket gjorde att man fick reda ut alltsammans länge om man råkade spraya lite för mycket på ett ställe. Det problemet har jag inte haft med LCC, och samtidigt blir håret lättare efter att det plattats än vad det blev med Loréals värmeskydd. LCC The heat is on är också det klart godkänt, med ett plus i kanten för användarvänlighet.
 
~~~||~~~
 
Prismässigt ligger produkterna något över genomsnittet, så för den totalt ointresserade eller den med mycket svalt intresse rekommenderar jag inte produkterna. Har ni däremot intresse eller vill bli intresserade så är produkterna inspirerande och kul att använda, och resultatet har hitintills blivit bra varje gång jag använt dem. De känns dessutom lyxiga och är fina att titta på, vilket gör att man gärna vill använda dem.
 
Det är ett stort burr som ska jobbas igenom, så en bra värmeskyddande spray är a och o för att inte håret ska ta alltför mycket stryk.
 
 
Nu är jag klar att skriva färdigt den näst sista tentan och sedan gå på fyndjakt på stadens onsdagsloppisar!
 
/tessan
Allmänt, Smink & Mode | |
#1 - - Pingis:

Roligt att läsa så genomarbetat inlägg och test!

Svar: Tack snälla! Vad glad jag blir :)
Tessan

#2 - - Annette:

Tack för testresultatet!
Ska faktiskt prova att köpa torrschampot nu, har både ljust o lätt för att få fett hår.

Svar: Tack själv! Väl värt pengarna, och det luktar himmelskt!
Tessan

#3 - - Jessica:

Det är faktiskt riktigt missvisande att du skriver att produkterna prismässigt ligger över genomsnittet. Om du jämför med frisörprodukter (vilket faktiskt är densamma standard som LCCs produkter håller) ligger de snarare flera hundralappar under i pris. Använder du riktigt billiga värmeskydd kan du lika gärna låta bli att använda dem.

Svar: Jag har faktiskt inte koll på vad allt kostar, men det är min erfarenhet och vad jag har att jämföra med. Köpa hårprodukter för flera hundra kronor är pengar i sjön för mig, och att som student lägga mer pengar än vad jag normalt skulle göra är vad jag kallar "över genomsnittet".
Tessan

Upp