Projektstart Friggeboden

Ute på landet har vi en friggebod. Den är egentligen inte så gammal, men sedan den byggdes för 15 år sedan så har det inte direkt hänt någonting - och femton år sätter sina spår. 
 
Oftast är det jag som sover ute i Friggeboden, och det gör jag gärna. Men de rangliga gamla våningssängarna, de orangefärgade trämöblerna från barndomen som "flyttat in" (sedan de kasserats därhemma), smutsen och den provisoriska känslan gör att man bara vill sova där, och inte stanna en minut längre än sömnen varar. Jag bestämde därför redan förra året att det måste ske någonting där, och fick medhåll från både DF och min syster.
 
På min nya Samsung, som är en Note 2, får man en liten penna som verktyg och flera program som kan hjälpa en med kreativa idéer. Jag började därför (av tristess på en dålig föreläsning) att skissa upp en plan på hur vi skall inreda friggeboden när den är klar. Min gamla 120-säng skall dit, och med hjälp av omgjorda loppismöbler, ny färg på väggar och tak, textilier och snygga armaturer så kommer det att bli vrålfint när det väl är klart.
 
En före-bild, men inte någon förebild för en friggebod, skulle jag vilja påstå. Det har förvisso fungerat okej, men varför nöja sig med "okej" när man har visioner? ;)
 

Vi startade med att bära ut alla möbler och skruva isär dem. Min käre far vill väldigt gärna spara på allt, och ville till exempel inte göra sig av med våningssängarna (*suck*). Så vi monterade ner, bar bort och utrymde det lilla huset. Ett tag såg det helt förfärligt ut utanför.
 
Sedan hela boden tömts på möbler fick vi skura, städa, tvätta väggar och tak, skrapa och göra i ordning. Bara förarbetet var många timmars jobb, och det var frustrerande att slita hårt utan att man egentligen kunde se något resultat.
 
Alla böcker skulle till exempel sorteras, och även om jag gillar litteratur så finns det en gräns för vad man har i bokhyllan. Sådant man aldrig läser igen, eller aldrig kommer att läsa, måste få vandra vidare.
 
Vi hann med att göra en ny dörrlist kring ytterdörren. Jag måste säga att Jonas gjorde ett fantastiskt jobb med att passa in den nya, för det var verkligen inte några optimala förhållanden innan.
 
Mr Spackel
Vi hann även påbörja målandet, och grundmålade tre av väggarna och taket, som ska bli vita, innan det var dags att åka hem. Tur med vädret hade vi i alla fall, och jag passade på att ligga och sola en liten stund på söndagen. Man måste ha lite tid att slappna av också, särskilt som vi arbetade till efter midnatt på lördagen.
 
Fruktpaus
 
Lite högtryckstvätt av altanen blev nödvändigt. Så fort man börjar med ett projekt så dyker hundra nya måsten upp. Se bara vilken skillnad det blev! Med lite fler behandlingar och lite omsorg så kommer den här trallen att bli riktigt fin igen.

 
Fortsättning följer. Jag hoppas att ni kommer att tycka att det är spännande att följa vår renoveringsodyssé ute i skogen. Snart återvänder vi, och då blir det fler uppdateringar. Det kommer även uppdateras kring de möbler vi renoverar och gör om, och vad mer vi hittar på.
 
/t
Allmänt, Friggeboden, Inredning, Jag kan själv! | |
#1 - - Monica - Bilmek o Mamma:

Ser så kul ut! :D även om det är massa slit så hoppas jag ni får det så mysigt ni bara kan. Ska bli faktiskt riktigt spännande och följa.
Sedan den altan-högtryckstvätten är kanon!! :O Mamma fick en förra året. Även något man kan göra är att olja in altanen och andra trädetaljer, blir redigt snyggt och lätt att hålla rent! :D

Svar: Ja, vi ska jobba vidare i helgen så det ska nog bli bra tillslut :)
Tessan

Upp