En nygammal fossil?

Tänk att det är maj månad. När man går ut i det fina vädret så känns det inte alls otroligt, även om vecka arton faktiskt alltid verkar ha legat långt in i framtiden. Snart är ytterligare ett läsår slut. Mitt tredje. 
 
Terminen har både gått fort och långsamt, så som jag alltid tycker att tiden gör. I backspegeln tycker man alltid att den går fort, fort, fort - men det som komma skall dröjer så klart. Någonting som liknar föregående år är emellertid känslan av att hjulet snurrar dubbelt så fort som tidigare när veckorna faktiskt radar upp sig och det går att se bortom dem, bort mot någonting fjärran och exotiskt: sommarledighet. 
 
Lusten att skriva kommer och går. I min geografiutbildning är det dags för uppsats, som är någon slags light-uppsats men med en separat vetenskaplig undersökning till - så på sätt och vis blir det nog ungefär lika stort, men tack och lov uppdelat på två deadlines. Det känns bra. Hela kursen har jag faktiskt gillat. Bra innehåll, bra kontakt med kurslärare och vettiga delkurser med ganska mycket didaktik. Ovanpå allt annat stoff så ska alltså detta författas och lämnas in. Tur då att jag har så mycket tid...
 
 
Det här inlägget författas i något slags efterskalv av en diskussion vi hade på jobbet idag kring just fenomenet bloggar. Bloggar har tappat status, och vill man vara om sig och kring sig behöver man alltså anpassa sin verksamhet till andra sociala medier som är i ropet. Det vill inte jag. Jag vill harva kvar här, men behöver närma mig ett lagomt uppdateringsflöde så att det finns intressant läsning för den som bryr sig, och så att jag på något sätt fortsätter att vara motiverad. Faktum är, att ju oftare jag skriver, desto mindre blir tröskeln, och desto fler idéer kring inlägg och texter får jag. Det blir ett minne av vem jag var och vad jag gjorde.
 
Veckorna som kommer blir hektiska, men det finns ändå många ljuspunkter. Att hitta en bra balans blir svårt, men jag tror att det ska gå, och en långhelg i Hamburg om några veckor blir ett skönt avbrott. 
 
Snart hörs vi av igen. Då blir det ett sådant inlägg som ni sett många av det senaste, nämligen en översikt kring böcker jag läst - denna gång litteraturen under 2017. Tro det eller ej, men 30 böcker har jag tagit mig igenom. Den siffran skäms jag inte för!
 
/t
Allmänt | |
Upp