(Förra) Årets läsning

Varje år gör Goodreads - en app och en sida där man kan lägga in böcker man läser, läst eller vill läsa framöver - en sammanfattning av ens litterära år. Jag brukar även gå med i deras lästävlingar, för att försöka motivera mig själv så mycket som möjligt.
 
 
 
I år har jag verkligen inte läst mycket, utan ljudböckerna är i överväldigande majoritet. Jag lyssnar mycket i bilen och ute i stallet eller i skogen. Det jag läst i år har varit många olika sorters böcker, men jag måste säga att jag nästan uteslutande har läst och lyssnat på riktigt bra böcker, och böcker som lämnat stora avtryck.
 
 
De två böckerna ovan är nog de som påverkade mig mest och som fortfarande finns kvar på sätt och vis. Stundande natten, där man följer en döende man på hospis tankar och ångest inför döden, var både fin och fruktansvärd på samma gång. Men allra mest imponerad var jag av Stjärnklart. Den klubbade mig som en slägga. Det var länge sedan jag levt mig in så, engagerat mig och totalt gått in i en boks fiktiva värld. Jag älskade den och kommer läsa eller lyssna om den väldigt snart.
 
/T
Allmänt, Litteratur | |
Upp