Kvartalsrapport: läsning!

Att inte skriva någonting alls om vad jag läser och lyssnar på tycker jag är riktigt trist. Det blir ju någon bok i veckan åtminstone, och ibland glimrar det till när man hittar något riktigt spännande. Däremot var jag nog väl optimistisk förra året, när jag gjorde en månatlig redogörelse för litteraturen jag läst/lyssnat, så om jag börjar med att, smått luttrad, ge en kvartalsrapport åtminstone så tar vi det därifrån. Fyra gånger om året måste jag väl för bövelen kunna ta mig samman och berätta lite om toppar och dalar i min bokkonsumtion. Som tidigare använder jag mig av Goodreads. Jag tycker att både sidan och appen är himla bra.
 
 
När man ser böckerna såhär så ser det väldigt imponerande ut. 21 böcker! På fyra månader! Men glöm då inte att jag pendlar minst 11 mil varje dag och att jag i princip alltid lyssnar på ljudbok. Radio blir man ju totalt dum i huvudet av efter en stund. Skitmusik, gap och skrik och/eller reklam... Med ljudbok kan jag slappna av tillräckligt för att vara relativt harmonisk efter en stressig dag, och på morgonen vaknar jag till när jag lever mig in i berättelser och spännande händelser.
 
Året började med ett par Pratchett, men sedan lessnade jag. De är underhållande, men man måste ta det lite pö om pö. Jag tog istället itu med Hunger Games-trilogin, och sedan "Imorgon när kriget kom"-serien i sju delar. Lite ungdomsdystopier, helt enkelt. Rätt spännande. Jag har inte sett sista delen i Hunger Games, så den får jag försöka få fatt i.
 
Den uppmärksamme ser även ett par klassiker: en Hemingway och A clockwork orange. Av de två tyckte jag bäst om Den gamle och havet. A clockwork orange är en sjuk berättelse, genialisk men svår, och då tyckte jag att melankolin och långsamheten i Hemingways berättelse gav mig mer.
 
Kvartalets höjdpunkt är helt klart Skam, av Karin Alvtegen. För handling, se länk i titeln. En riktigt spännande berättelse som gav mersmak. De två böcker som jag läst hittills av Alvtegen har varit riktigt bra. 
 
Hur långt jag kommit till nästa kvartalsrapport, som nog blir någonstans i juni-juli, återstår att se.
 
/T
Allmänt, Litteratur | |
Upp