Att odla sin trädgård

Redan Voltaire sade att man bör "odla sin trädgård". Det är åtminstone så han avslutar Candide, och även om han kanske inte menade bokstavligen så är det någonting som jag ändå kan skriva under på. Ansträngning och flit leder till utveckling. Med det sagt så kan blogginlägget bli mer ytligt.
 
Nu har vi bott i Lerum i två veckor. Bilder och bättre bloggande är på gång, men vi behövde lite lugn och ro för att landa. Nästa vecka har eleverna höstlov och jag kan vara kompledig litegrann, så då ska jag vara hemma och dona med både det ena och det andra.
 
Just när det kommer till trädgård så är vår uteplats på baksidan mycket eftersatt och vildvuxen. En rosenbuske har tagit över stora delar av trädgården, och buskarna runt omkring har inte blivit klippta på många år. Det kommer krävas många timmars slit, men vi har en plan och en tanke som förhoppningsvis ska vara förverkligad till sommaren.
 
 
 
 
 
De första spadtagen är tagna. Med hjälp av mamma och Christer började vi, som i en djungel, hugga ner vegetationen och klippa ner buskarna igår. Vinbären fick en ordentlig beskärning (hoppas att de överlever!) och rosenbusken klipptes ner och grävdes upp helt. Även om hösten inte är så rolig rent odlingsmässigt så kan vi lägga en bra grund inför våren. Jäklar vad vi har att göra, men det är faktiskt kul. Fortsättning följer!
 
 
Idag har vi haft en lugn söndag med frukost, geocaching, bad (wohoo! Vi har badkar numera!) och lite jobb för min del. Jag har passat på att lägga i en hårinpackning och ska klippa och måla naglarna. Det behövdes.
 
/T
 
Allmänt, uteplatsen | |
Upp