Strömlöst

Hjälp, vilket skitväder! Igår drabbades Göteborg av ett hårt slag, tack vare sommaren 2015:s fantastiska väder. 
 
Jonas och jag stod på Ica Maxi och hade pantat ungefär hälften av våra flaskor när maskinen plötsligt dog och allt blev svart runtomkring oss. Strömmen på hela Ica hade gått, och hela butiken var mörklagd. Människor stannade upp och såg sig om, någon fotograferade och ännu fler stod med telefonerna i örat. Efter en kort överläggning beslöt sig Jonas och jag för att skita i panten och försöka hitta en annan butik med ström i närheten.
 
Ute på parkeringen möttes vi av en enorm blixt, följd av ett ordentligt muller. Blixten hade slagit ut strömmen. Trafikljusen på väg till Ica Focus var släckta, regnet vräkte ner och vi kunde knappt se 200 meter framför oss. Även Ica Focus var strömlöst och kolmörkt, och butiken stängdes framför oss. Det var bara att försöka köra hem.
 
 
Vi plöjde oss igenom en enorm vattensamling vid Gårdamotet, som var betydligt djupare än vad som borde varit möjligt. Hur kunde så mycket vatten samlas på så kort tid?! När vi kom hem till Lunden igen var strömmen borta i lägenheten också. 
 
 
En kort stund senare kom strömmen tillbaka igen, men spänningen var kvar. Jag fick en så vansinnigt märklig känsla i kroppen och började tänka ut olika postapokalyptiska scenarion. Folk stod och fotade och skrattade i butikerna nu, men tänk om strömmen inte kom tillbaka? Fem dagar senare kanske samma personer försökte plundra butikerna?
 
I våras läste jag den otroligt nervkittlande romanen Stjärnklart av Lars Wilderäng. En bok som handlar om strömavbrott, eller snarare strömkollaps, i framförallt Göteborg och andra orter i Sverige. Den boken blev jag helt tagen av, och under gårdagen kände jag nästan, men bara nästan, en liten känsla av hopp om att apokalypsen kanske hade kommit iallafall. När strömmen kom tillbaka försvann det hoppet, men lusten att lyssna om på Stjärnklart är kvar. Jag tror att den behöver en genomläsning igen.
 
Glad sommar... eller något i den stilen.
 
/Therese
 
Allmänt, Litteratur | |
Upp