Den femte i tolfte

När jag skriver det här är det lördag och klockan är fem på eftermiddagen. Mörkret har lagt sig över allt utanför, men i lägenheten har jag tänt ljus, stakar och stjärnor. Hela lägenheten är varm och luktar av eftermiddagens bak- och matlagningsprojekt. Igår luktade det tacos, men nu passar dofterna med stakarna och julkänslan. Den är kanske en smula forcerad, men den finns, och det nöjer jag mig med.
 
För visst kan en känna julstämning utan snö, även om det är den som folk verkar kräva för att känna glädje inför julen. Nå, snö kan man ju bara glömma i den här delen av landet, och det brukar, faktiskt, inte snöa så här års (skriver jag... och när jag går tillbaka till den 6 december 2013 så ser jag bilder på ett snöigt Göteborg). Men i år är det bara att inse och acceptera.
 
Istället försöker jag skapa känslan själv. Idag innebar det att jag bakade mjuk pepparkaka, kokade och griljerade en liten skinka och därefter bakade en cheesecake. Imorgon kommer "tanterna", en hel drös vänner, som ska fika och pyssla här hos mig. Pyssel- och julverkstad har jag haft flera gånger förr, och nu har vi ju dessutom en dubbelt så stor lägenhet. Jag har planerat lite av vad jag ska göra, och sedan får de andra ta med och greja lite med vad de känner för.
 
Jag hamnade som sagt i bloggens arkiv. Visste ni att den är fyra år gammal? Det känns som att den aldrig varit sämre än den är nu, men den får knata på i den takt det nu blir. Imorgon ska jag försöka dokumentera lite av det som kommer att ske här i Lerum, men idag blir det inga bilder alls. 
 
Var snälla mot varandra.
/Tessan
Allmänt, Jul | |
Upp