Litteratur april

 Åhej! Ny månad = ny radda böcker som skall lyftas fram här på bloggen. Mycket annat blev inte skrivet den här månaden heller. Just nu är det sådär jobbigt mycket att göra och jag vet liksom inte var jag ska börja nysta. Att terminen snart (nåja, relativt) är slut innebär att många trådar ska samlas ihop i någorlunda ordning. Sedan väntas ännu ett par veckors jobb innan jag v. 27 går på ledighet fram till början av augusti. 
I april var det Engelsfors-trilogin som först drabbade mig. Jag slukade dem fullständigt och hade svårt att lägga mobilen och headsetet ifrån mig. Böckerna kantas av intressanta karaktärer, spännande handling och enkelt men vasst språk. Jag förstår verkligen varför många unga gillar de här böckerna. 
 
Efter Engelsforsböckerna blev jag dock totalt knockad av Wilderängs nya: Stjärnklart. En dystopi som handlar om platser precis här, otroligt välskrivna karaktärer som flätas samman och katastrofer utan dess like. All elektricitet och alla teknikprylar slutar fungera i hela världen, och sedan börjar vårt samhälle falla samman som en korthus. Hur gör man med alla äldre som dör, när man inte kan ringa ambulans? Hur överlever vi vintern utan värme? Hur länge räcker maten man har hemma? Vart skulle jag tagit vägen? Boken känns mycket nära, och jag blev nästan som besatt. Detta är helt klart den bästa bok jag läst i år, och rekommenderas skarpt. Läs den! Eller ännu bättre, lyssna!
 
På Goodreads kan man få ett diagram över ens lästa böcker. Ena axeln visar när boken publicerades, och den andra axeln visar när jag läst den. I april såg min statistik ut såhär:
 
 
Mest samtida litteratur, men en och annan äldre. Don Quijote är allra längst ner. Att det är så kul med data och statistik är helt obegripligt, men nu är jag ännu mer sugen på att läsa och lyssna. År 2015 kommer definitivt vara året då min läslust fick sig en välförtjänt renässans.
 
 /T
Allmänt, Litteratur | |
Upp