En helg i mars

Efter en totalt utmattande dag, där jag mest känt frustration och stress, landade jag hemma med molande huvudvärk. Tre nätter har jag sovit risigt, och nu är det liksom trögt i hela skallen. Hur ska jag orka till nästa ledighet på söndag? 
 
 
I helgen blev det bakning för hela slanten. Jag började med kanelbullar, som alltid är lika mysigt. Nu har jag ett bra gäng vilande i frysen, bara att plocka fram. Det ser dock inte bättre ut än att Jonas och jag får äta bullarna själva, och som alltid tröttnar jag på det jag bakat innan det ens plockats undan.
 
 
Det blev också en citronpaj, som jag skar upp i mindre bitar. Varför inte baka ännu mer, när man ändå är igång? Nu har jag fått mitt lystmäte för några dagar framåt. Jag tycker att det är skittråkigt att jag knappt hinner med annat än sova och jobba, men sådant är tydligen vuxenlivet. Det är inte utan att man längtar efter att gå i barndom...
 
 
Under eftermiddagen gick jag en promenad och tog vägen genom Östra Kyrkogården. Det är en spännande kyrkogård med många häpnadsväckande gravplatser. Den här familjegraven, till exempel. Hur fint som helst med växter slingrande runt stenen. 
 
Därefter bar det av till Stenaterminalen, där Jonas hämtades upp innan vi åkte vidare till Masthuggskyrkan för konsert. Mycket vacker musik av duktiga solo- och körsångare, och även av orkestern. Tänk hur vackert vanliga instrument kan låta, i all enkelhet. Där har dagens elektroniska musik inte en chans.
 
 
Kvällen avslutades på dansk krog på Andra Lång, som erbjöd dansk "uppiffad" kost till bra priser och med mysig stämning. Jag åt klassisk fläskstek. Gott! Till och med Jonas godkände det.
 
"Et danskt smil" och "Dansken Jespers" gravade lax var kul inslag på menyn.
 
/T
Allmänt, Mat & recept | |
Upp