Mys i mörkret

Apropå det jag skrev om igår så blev det verkligen en adventsfika i mörkaste december. Det känns som att allt liksom hänger ihop på något konstigt sätt, för hela natten drömde jag att jag letade efter min elräkning för att se om den var betald, och idag blev vi strömlösa i flera timmar och i flera omgångar.
 
 
Som tur var hade jag förberett fika och pyssel innan, så det blev som vanligt cheesecake med lite annat tilltugg. I år var vi fler än vi varit förr. Hela sju stycken var vi, när det var som värst. Med tanke på första ordnade adventsfikat, då bara Emma kom, så var det här mer välbesökt. Och vad kul det var att träffa alla!
 
 
Men som jag nämnde försvann strömmen efter bara en stund, och resten av kvällen krånglade elen mer än vad som var mysigt och trevligt. Där och då flyttade vi bara fram lite stearinljus och sedan pysslade vi vidare. Det roliga med de årliga adventsträffarna är att alla tar med sig lite av varje att greja med. I år valde jag bort julgodis och julkort till förmån för mer vanligt pyssel och dessutom ett par apelsiner med nejlikor i.
 
 
Jag satte till exempel mina kreativa förmågor på prov och gjorde julgirlanger i form av ljus och gran. De står nu uppställda lite varstans i lägenheten.
 
I förmiddags gjorde jag även i ordning den här ljusstaken med lite mossa från skogen, kanelstänger och röda bär (plast, från ICA). 
 
Nu störtar jag huvudstupa in i en ny vecka, den näst sista för terminen. Det är mycket som ska göras, men i år känns det mer hanterbart och jag känner mig faktiskt någorlunda i fas med arbetet. Tänk om det är så att det faktiskt blir lite lättare för varje år? Kanske inte alla år, men åtminstone de fem första. Då ser jag väldigt mycket fram emot jullovet år 2018.
 
Håll ögonen öppna för cheesecake-receptet. Det kommer upp här i dagarna! Tack fina ni för att ni kom idag.
 
/Tess
Allmänt, Jul | |
Upp