En flott-båt-brygga!

 
Det mest ambitiösa och tillika det största projektet i år har jag hållit hemligt, i väntan på bättre väder så att jag kunde ta de bilder jag föreställde mig för mitt inre. Nu fick vi nästan fly från Stenshult genomdränkta och med svansen mellan benen, så den myckenhet av somriga och lyxiga bilder på vårt projekt blev aldrig av.
 
 
Förra året startade Jonas och Andreas ett flottprojekt på landet. De ville bygga en partyflotte som man kunde sätta en liten utombordarmotor på och bubbla runt på sjön med under långa sommarkvällar och soliga dagar. De hann dock inte klart under förra säsongen, och eftersom Andreas är i Mali nu så fick jag bli den nya andremannen på Operation Flottbygge.
 
 
Basen på flotten är en flytbrygga, som vi sedan byggt på för att göra den längre och bredare. Vi lade även en mjuk plastmatta som golv och konstruerade räcke runt hela fartyget. Första turen, som ni ser på bilden ovan, visade dock att Idun (som vi namngav henne) var lite tung. Det innebar att vi fick köpa mer flytkraft i form av frigolitblock, som stabiliserade och gjorde flotten betydligt mer sjöduglig. 
 
 
 
Vi har faktiskt hunnit med ett par turer med flotten, bland annat tillsammans med min moster Rose-Marie och hennes man Manfred. Med ny flytkraft var det inga problem att lasta sex vuxna, lite möbler samt två hundar på flotten, och med en liten elmotor på kunde vi åka långt ut på sjön. 
 
 
 
Alma sitter som galjonsfigur och håller koll på vad som händer framme vid fören. Hon är van sedan valpsben att åka med på alla möjliga flytetyg, och flotten tyckte hon om. 
 
 Det fungerade även bra att meta från flotten! 
 
 /Therese
Allmänt | |
Upp