Spännande dagar

Så är Christin tillbakalämnad i Lunden, innehållet i påsarna från dagens fynd på Gekås är sorterade och kaminen är tänd. Det är bara måndag men för min del hade påsklovet fått gå mycket långsammare. Det händer så mycket kul och spännande saker precis hela tiden! 

Kryper in...

Igår gav vi oss av på upptäcksfärd i skogen för att hitta två gamla stenbunkrar byggda för länge sedan. De ligger långt in i skogen, men det ska ha bott en kvinna med två barn i den ena. Bunkrarna, eller grottorna, har byggts av flata stenblock på varandra, som en igloo. Jord och buskar och blåbärsris växte ovanpå.

Den första grottan var i ganska risigt skick inuti, och öppningen var i snålaste laget. När jag krupit in och tänt ficklampan stod det klart att det bott större djur i den, och även att grottan var ett spindelparadis. Utanför och runt omkring stank det av vilt, det var uppbökat och låg vildsvinsbajs överallt. Jag har inte sett något här ännu, men det står utom alla tvivel att de är talrika här. De är lite läskiga.


Den,andra grottan var väldigt fin, men svår att hitta. Jonas visade sina inre spejarkunskaper och fann den. Ingången till denna var väl tilltagen och jag kunde stå upprätt därinne. Inga spindlar heller, såvitt jag såg. Helt klart den grotta som jag hade valt att bo i, om jag stått inför det dilemmat.




Hela helgen har vi dessutom haft fantastiska kvällar och solnedgångar, och fullmånen har lyst otroligt starkt. 



Jag måste säga att med tanke på att alla bilder ovan är tagna med min och Jonas mobiler så är kvaliteten på fotona långt över förväntan. 

Imorgon kommer förhoppningsvis en ny gäst hit till Stenshult. Det ser vi fram emot.


Vi hörs av!

/Tessays 
| |
Upp