En gul remsa som sade "fuck you" från Göteborgs Stad

Igår visade jag verkligen min mest koleriska sida... och helt i onödan, skulle det senare visa sig. Men det är lätt att bli arg, irriterad och grinig när det gäller kommunen jag bor i. Jag kommer aldrig förlåta trängselskatten, och att de höjer den efter nyår kommer äta så stora hål i min redan tajta budget. Hur ska jag, som måste pendla, kunna överleva på en "vanlig människas" lön? Jag kommer då aldrig ha någon glädje av Västlänken och allt det andra våra korrupta politiker propagerar för. Jag ska bara härifrån. Jag är så trött på Göteborg.
 
Hur som helst. Knappt hade jag hunnit parkera, betala och komma innanför dörren förrän jag vid en titt ut genom fönstret höll på att sätta tänderna i halsen. Min parkering hade varit noga vald, precis i början på backen efter skylten och rakt nedanför vardagsrumsfönstret. Döm om min förvåning när jag såg att det på framrutan låg en omisskännlig, gul lapp och pekade (lång)finger upp mot mig.
 
Jag såg rött. Jag blev vansinnig och störtade ner och ut i kvällskylan i bara pyjamasen, hämtade lappen och tittade på den. 600 jävla spänn! "Olaglig parkering" stod det. Hur...?! Jag rannsakade min parkering. Jag stod rakt, inte för långt från kanten och precis framför skylten... kanske någon centimeter bakom, men inte mer än en halv decimeter. Kan de på Göteborgs Stad ha varit så petiga att de bötfällt mig för fem-sex centimeter och kallat hela parkeringen olaglig? Halvt gråtfärdig, halvt rosenrasande bestämde jag att ringa dem och säga dem några väl valda ord under morgondagen.
 
 
När jag nästa dag skulle ringa upp kommunen tittade jag ännu en gång på böteslappen. Tydligen hade bötern utfärdats bara en kvart innan jag upptäckte den. Jag läste vidare. Grå...? Nog för att bilen är smutsig, men inte är den grå. Peugeot...? Alla på Göteborgs Stad måste vara fullkomligt inkompetenta, hann jag fnysa innan jag upptäckte att inte ens registreringsnumret var riktigt. Det var inte min lapp. Eller var det? Uppenbarligen tyckte någon att den var till mig, men huruvida det var lapplisan eller bilägaren till den grå, franska bilen vet fortfarande jag inte. Jag vet dock att 600 spänn försvann och återvände likt den förlorade sonen, trots att jag inte ens betalat den. Ett bekymmer mindre i vardagen iallafall.
 
Långfinger "right back at ya", Göteborg ;)
/tessan
Allmänt | |
Upp