Nybakat: Rabarber- och hallonmuffins med kardemumma

På söndagkvällen kom min far förbi med en stor påse rabarberstjälkar, och då började bakådran bulta en smula igen. När jag scrollar igenom bloggen så är det väldigt länge sedan jag lade upp någonting som jag bakat, och jag har knappt bakat alls i år, trots att flera av er faktiskt önskat fler recept och kul bakinspiration. Nu har även Hela (kändis-)Sverige bakar börjat sändas på tv igen, och då får jag även lust att dra igång HSB-utmaningen här på bloggen, där jag bakade samma bakverk som deltagarna i programmet varje vecka. Jag hejar på Peder Lamm.
 
I min bakbok som ligger härhemma och som heter Cupcakes och muffins fanns inga recept på rabarbermuffins. Jag utgick därför från ett recept på hallonmuffins, och tillsatte helt enkelt skivade rabarber och kardemumma. Ett vanligt standardrecept på muffins är jag övertygad om att ni allesammans kan eller har, så därför blir det inget recept idag utan bara bilder. Äntligen fick jag använda mina fina formar som jag köpte tillsammans med Linn för så vansinnigt länge sedan, och som bara legat i kökslådan och skräpat i månader.
 
Dessa kan med fördel förses med vaniljtopping eller avnjutas med en kula gräddglass, men de smakar gott som de är också.
 
 
 
Nu är det inte långt kvar i skolan, och det firar jag genom att läsa om sådant som jag själv valt och tycker är intressant. Äntligen kan jag förkovra mig i språkhistoria och annat spännande. I sommar och höst blir det även en mer betydande del religion.
 
/Tess
Allmänt, Mat & recept | |
Upp