Jag vill berätta om en man som heter Ove

Ove är en riktig jäkla gubbstrutt. Arg, konservativ, bitter, kontrollfreak och allmänt asocial. Ove tycker illa om det mesta, och vill helst av allt bara dö. För innerst inne sörjer Ove sin bortgångna fru, som var det enda i livet som satte färg på hans tillvaro. Då får han nya grannar.
 
Jag har läst ut Fredrik Backmans otroligt hjärtevärmande och roliga bok om 59-årige Ove, som är precis den sortens antihjälte som jag tycker så mycket om. Boken, en numera tummad pocket med en talande framsida, fick jag i present av Jonas. Tur var väl det! Själv läser jag aldrig populärlitteratur. Det är jag alldeles för pretentiös och otålig för. Den här boken fick mig dock i sitt grepp, och den passade perfekt som sommarläsning. Jag fastnade för Ove som karaktär på ungefär fyra sekunder, och många av hans principer har (sorgligt nog) stor igenkänningsfaktor. Visst är vi lite gubbjävlar till mans, de flesta av oss? Och det tycker jag är sunt.
 
 
En härlig bok om gubbighet och principsaker.
Och som Ove säkert skulle sagt: läs boken, för filmen lär ju inte bli tillnärmelsevis lika bra.
 
/tess
Allmänt, Litteratur | |
Upp