Pulled pork-wrap

 Oftast när jag bloggar om mat och recept så skriver jag om sådant som jag lyckats med och som blivit riktigt gott. Undantaget var kanske när jag bakade efter "Hela Sverige Bakars" utmaningar, där det blev väldigt blandade resultat. Idag skriver jag dock ett sådant inlägg igen.
 
Jag smakade på pulled pork för första gången under Musikhjälpen, där jag köpte en pita med kött och coleslaw och sås. Det var så satans gott att jag sedan dess tänkt att jag ska göra något liknande. Men själva grejen med pulled pork är ju att det skall tillagas så länge i ugnen för att bli sådär mört och smakrikt, och den tiden finns verkligen inte. Därför köpte jag en "fusk" pulled pork, som var tillagad och som bara skulle ha en halvtimme i ugn. Tillsammans med tortillas, hemgjord vitlökssås, rödlök, riven ost och sallad blev det wraps som gick smidigt att göra redo och som ändå kändes lite festliga.
 
 
Nu hade jag kunnat avsluta med att berätta att det smakade fantastiskt och blev oerhört lyckat. Men då är jag inte helt ärlig. Köttet var sådär, faktiskt. Det var inte alls samma smakupplevelse som på Gustav Adolfs torg, trots att det var oerhört mört och såg gott ut, särskilt i wrapen. Det smakade liksom konserverat, och hade en lustig eftersmak. Det var inte totalt oätligt, men det var faktiskt inte särskilt gott. Tyvärr.
 
Mitt försök att göra en lite mer spännande wrap än tacos föll en smula på målsnöret, särskilt när det var på huvudingrediensen som det hela fallerade. Jag får väl därför lägga in ett råd och ett tips: Om ni ska göra pulled pork så ta er tiden att göra det själva, och köp inte de färdiga varianterna även om de lovar guld och gröna ängar.
 
Pulled... kattmat?
 
Stort plus till det röda vinet "Barbara d'Asti" som inmundigades tillsammans med maten. Jag är osäker på om just den flaskan som vi drack finns på Systembolaget, men det är helt klart värt att undersökas. Jag tror att priset ligger på runt hundralappen för en flaska. Lättdrucket men ändå fylligt, precis som italienska röda viner skall smaka.
 
/tessan
Allmänt, Dryck!, Mat & recept | |
Upp