Julen i Danmark

Igår landade vi i Göteborg, Sverige igen, efter en bilfärd som varade flera timmar men som ändå kändes helt okej. Jag körde inte en meter. Skönt! Istället satt jag tillbakalutad med jackan som täcke och snackade skit, glodde in i bilarna intill och hade passagerar-vägvrede åt alla träskallar som var ute samtidigt som vi var. Hur svårt är det att använda blinkers, till exempel, och varför envisas folk med att proppa i sig mat eller prata i telefon när de kör?
 
Det blir bara en kort andningspaus hemma i lägenheten innan vi idag kör vidare för att träffa några ur min egen familj för middag och "bonusjul" nummer 1. Ni som har separerade föräldrar och pojkvännens släkt på annan ort, hur löser ni det? Det blir ju alltid någon som känner sig åsidosatt eller utanför.
 
Det fanns en hel del rödvita dekorationsdetaljer i granen. 
 
Jul i Danmark alltså. För det första måste jag väl först förtydliga att jag själv är van vid en lugn och småskalig jul med maximalt åtta personer totalt. Våra julaftnar handlar också mest om att tillaga julmaten, gå ut och gå och sedan äta tidigare nämnd mat.
 
Den här gången var vi, tillsammans med flertalet andra släktingar (totalt räknade jag in oss till arton personer!), inbjudna till julfirande hos Jonas faster. Där stod ett långbord och först drack vi glögg. Danskarna häller russinen och mandlarna direkt i stora glögg-grytan. Mig veterligen brukar man få välja själv om och i så fall vad man vill ha i, men vad vet jag? Jag lyckades i vart fall fylla min kopp med uppsvällda russin, som verkligen inte är någon favorit.
 
När vi drack glöggen hade vi julklappsspel, där man slog tärningar och bytte julklappar och stal av varandra. Det var massor av små klappar på bordet, de flesta hade köpt fler än tre var. Det var trevligt och jag och Jonas lyckades samla ihop en hel del krimskrams (Jonas förtjänst, får tilläggas. Själv hade jag otur med tärningarna).
 
Jag visste på förhand att något julbord var det inte tal om. Det äter man tydligen hela december och till julafton är man ordentligt trött på det och äter istället en julmiddag med fläskstek, and, potatis och sås. Det var gott, speciellt anden som var mör och fin. Till köttet kunde man välja mellan två varianter av potatis, en vanlig kokt och en kokt potatis som dessutom var täckt av flytande, karamelliserat socker, så kallade brunkartoffler. Förra gången jag åt det tyckte jag att det smakade så märkligt, men i år slank det ner ett par mindre utan större problem, kanske framförallt tack vare att jag hade ordentligt med brunsås. Potatis med socker är inte någonting jag frivilligt kommer att tillaga hemma i Svea Rike...
 
 
Kvällen rundades av med tre (!) timmars julklappsöppnande i en långvarig och extremt materialistisk anda, där jag själv och Jonas närmsta familj höll hårt i två julklappar medan resten av släkten knappt syntes bakom berg av presenter. Där och då ungefär kände jag att jag tröttnade, och när det sedan blev dansk version av ris a la Malta vid halv tolv på kvällen (med mandlar i, mycket mer grädde och körsbärssås till) var jag både mätt och trött.
 
 
Det var ju, precis som jag trodde, rätt likt det svenska. Vi dansade till och med runt granen och sjöng "Nu är det jul igen", fast på varsitt språk. Det är trevligt att vara fler på jul, men inte när det blir pakethets och det börjar handla om mängden presenter istället för att sitta och prata och ha det mysigt. Det handlar väl kanske snarare om vilka än vilket land, för jag vet att det ofta är samma visa i Sverige också. Förra året köpte vi i vår familj våra julklappar på loppis. Det tyckte jag var alldeles lagom. När man blir äldre (tantvarning!) så inser man ju att man inte önskar sig saker lika hett som man gjorde i barndomen, och julklapparna blir mer ett sätt att visa omtanke än att ge någonting speciellt.
 
I all korthet blev det jul i Danmark också, men hemmakär som man är så är det inte mycket som slår en gammal vanlig jul med allt därtill. Punkt. Nu ska sminket på plats, och sedan drar vi åt skogen. Nu blir det dagar på landet fram till nyår. Fortfarande är jag dock ovanligt trött. Jag vet liksom inte hur jag ska återhämta mig, men hoppas att frisk luft och bad i tunna är två ledtrådar. Dagarna går ju fort! Snart är det dags att börja jobba igen. Vårtermin.
 
 God fortsättning till alla!
 
/tessan
Allmänt, Jul | |
#1 - - Anonym:

God jul på er alla 💖

Svar: god jul!
Tessan

Upp