HSB-utmaningen! Vecka 43

Wienerbröd
Wienerbröd? Allvarligt talat? Är det någonting jag vet så är det att just Wienerbröd är riktigt svårt att baka, och visst var det så. Men jag kan inte hålla på och skylla på att det är svårt, för det är väl klart att det är svårt när man gör sådana här utmaningar. Det fattar väl jag också att deltagarna i Hela Sverige Bakar inte sitter och rullar chokladbollar i tio veckor, utan att de bakar roliga, och föralldel, komplicerade bakverk. Så om min kompetens kommer till korta ju längre tid som går så visar det var mina kunskaper tar slut och deras fortsätter. Kanske nu? För två veckor i rad nu så har mina bakverk verkligen inte hållit en godkänd nivå, men som den ärliga människa jag är så ska jag ändå visa er just hur det gick när jag gav mig på uppgiften att baka wienerbröd.
 
Wienerbröd är ju luftiga bröd med fyllning ovanpå, och de är liksom i lager på lager av tunnt, tunnt kalljäst sötebröd. Det kommer sig av att man håller på i evigheter med att kavla och vika, och banka in smör emellan lagrena. Krångligt, men inte omöjligt svårt. Framförallt är det tidskrävande, vilket gjorde att jag passade på att dels göra min vaniljkräm från grunden, och dels bakade jag Vaniljklämmor parallellt. Eftersom degen inte får bli varm så åker den in och ut ur kylskåpet många gånger, och dessutom skall den jäsa svalt i en timme innan den ska in i ugnen. Det är därför nödvändigt att köpa färsk jäst när man bakar Wienerbröd.
 
Denna delen av bakningen gick faktiskt över förväntan, och degen såg mycket lovande ut när jag skulle börja forma själva Wienerbröden...:
 
... men när det väl skulle bli Wienerbröd av det hela började allt tjorva för mig. De blev för varma, så jag fick i panik slänga in dem i kylen i några minuter innan jag kunde fortsätta. Och sedan, efter att de blivit formade och fyllda med kräm och sylt och skulle jäsa en timme, var det mer missfoster än bakverk som låg där på plåten och hånflinade mot mig. Jag gräddade dem ändå, och resultatet kan ni få se på bilderna här nedanför. Observera att dessa är de tre allra finaste, resten vill jag inte ens ge Alma, och dem får ni absolut inte några bilder på! ;)
 
 
 
 
 
Dåså. Grisen är ur säcken, Wienerbröden ur ugnen. De har tagit mig halva dagen att baka, och jag är barnsligt missnöjd och håller tummarna för att nästa utmaning är mer i min stil.
 
/t
HSB-utmaningen!, Mat & recept | Bakning, Hela Sverige Bakar, Wienerbröd | |
#1 - - Sofie:

gott!:D

Svar: Tack!
Tessan

Upp