HSB-utmaningen! Vecka 45

Saint Honoré
Dessa smördegskakor/tårtor/bakelser... Det är de som berett mig de största bekymren under de här veckorna (Wienerbröden, eclairerna...), och jag måste säga att det inte heller smakmässigt är det som jag tycker är godast. Det är stressigt och utdraget på samma gång, med hastiga kavlingar och långa väntetider i kylskåp om vartannat - och i slutänden så blir det aldrig riktigt bra ändå.
 
Jag måste dock säga att jag börjar få koll på den här typen av deg nu. Äntligen får jag den luftig och fin, utan att svära mig halvvägs till helvetet och med smet snarare än deg över bakbordet och händerna. Jag kan nu säga att jag kan göra en bra smördeg, och det är jag lite stolt över. Men i övrigt så var det här ett extremt jobbigt bakverk, som tog massa tid, resurser och som var ganska svårt.
 
Saint Honoré är en tårta med dels smördegsbotten, dels med en Chiboustkräm, dels med fyllda Pâte á Chouxer ovanpå, och dels med karamelliserat socker ovanpå. Man gör hundra saker samtidigt, köket blir rörigt och det är så mycket som måste klaffa på ungefär samma gång. Jag har aldrig lyckats med Pâte á chouxer förut, kämpade som en tok med krämen och den så lovande smördegen blev... oval. Så jag svor en smula, och bestämde mig istället för att göra en bakelse snarare än en hel tårta, vilket gjorde att jag kunde välja den bästa Pâte á chouxen och skära smördegen till en fyrkant istället. Såhär blev det hela tillslut:
 
 
 
Saint Honoré!
 
Förresten så bakade jag ett gäng riktigt goda rosenbröd häromdagen. De blev riktigt fina, tack vare att jag kunde låta degen arbeta i bakmaskin istället för att jag knådade själv. Det gjorde att det kom in mer luft i degen, att de jäste bra och att de blev höga och fina. Bröd är annars bland det roligaste jag vet inom bakningen, så snart nog ska jag ställa mig och baka mer av den varan. Men kanske inte idag...
 
/t
HSB-utmaningen!, Mat & recept | Bakning, Hela Sverige Bakar, Pâte á choux, Saint Honoré, Smördeg | |
Upp