Projekt Akilles: Trägen vinner

Toaträningen fortgår.
Akilles och jag jobbar vidare med den gröna ringen, och Akilles har fått bli mer inne- än utekatt det senaste, så han har tvingats att använda toan inomhus. Han vet ju att han kan gå ute, och ibland hoppar han upp på fönstret först när plikten kallar, men får ge sig när jag inte släpper ut honom. Han har insett, och accepterar betydligt fortare än förr, att han måste gå inomhus ibland. Det ger mig hopp om att han snart skall acceptera att gå på toa utan strö.
 
Efter att ha sprätt ner nästan allt strö i toan så kan Akilles komma till ro. Sprättandet har dock minskat betydligt, jämfört med för ett par månader sedan. Mängden strö har jag också minskat på undan för undan, se bilden nedan.
 
Det här är den mängd strö som Akilles har just nu. Veckans mål är att halvera också denna mängd, och sedan är det dags att ta bort den sista ringen igen. Förhoppningsvis kommer det att gå vägen den här gången. Jag vågar knappt hoppas, men är Akilles toatränad (eller åtminstone vänjd vid LK:n utan ringar) till midsommar så blir jag lycklig. 
 
Det är viktigt att dölja bajset, tycker Akilles som skrapar lite på ringen och Litter Kwittern efter uträttat behov.  Med tanke på att jag började för snart ett halvår sedan så kan man undra hur i hela friden jag orkat hålla på så länge, och håller på än. Det undrar jag också i mitt stilla sinne. Men det har blivit en del av vardagen. Dessutom är jag alldeles för envis för att ge upp när vi kommit så långt. 
 
/tessan
Akilles toaträning | |
Upp