Dagens recept: Shepherd's pie

Jag sitter och är mätt, lite salongsberusad och väldigt nöjd i allmänhet. Idag hade jag opponering på hemtentan, vilket för mig ytterligare ett steg närmare sommaruppehållet. Nu skall jag bara genomlida gestaltningen på måndag och justera lite i tentan innan jag är klar för våren! Jösses, åtta terminer! Två kvar innan det är dags att bli vuxen på riktigt.
 
Idag lagade jag Shepherd's pie, efter ett recept från Tasteline som fick utgöra inspiration. Jag kunde dock, som vanligt antar jag (det måste vara ett släktdrag), inte hålla mig till receptet till punkt och pricka, utan justerade det litegranna allt eftersom. Det blev iallafall kanongott. Allt från det hemgjorda moset; till köttfärssåsen med baconstrimlor, worcestersås och förkokta bitar av morötter; till det översta täcket med riven västerbottenost.
 
Skillnaden mot receptet från Tasteline är att jag:
  • förkokade morötterna i grönsaksbuljong (som sedan fick sjuda med köttfärsen). Dessutom tog jag betydligt mer morötter än vad som stod i receptet.
  • skippade muskotnöten i moset och sellerin i köttfärsen. I potatismoset tillsatte jag även lite mjölk och lite grädde, för att få det krämigt och fylligt.
  • tillsatte även lite Heinz chilisås i köttfärssåsen.
 
Ett tips på vägen är att salta ordentligt. Köttfärssåsen kräver mycket salt, likaså moset. Sedan gäller det bara att smaka sig fram tills man är nöjd. Lycka till!
 
 
 
/tessays.blogg.se/
Mat & recept | |
Upp