Projekt Akilles: Steg 4b

Många har varit nyfikna och frågat hur det gått med Akilles och hans toavänjning. Jag har valt att inte skriva någonting om det eftersom läget i princip inte ändrats sedan i början av månaden. Det går emellertid sakta men säkert framåt. Akilles får bo i badrummet när jag är borta, för att han inte skall frestas att göra dumheter när jag är borta, och verkar ganska nöjd med det. Han ligger och pöser ganska nöjt när jag öppnar dörren så fort jag kommit hem. På nätterna sover han hos mig som vanligt, men jag har lagt ett par lådor i soffan vilket gör att han inte kommer åt den när jag sover. Någon gång glömde jag att sätta dit lådorna, och då hörde jag hur han hoppade upp i soffan. Efter att ha fräst åt honom så hoppade han ner och gick raka vägen till toan och kissade där... kattskrälle.
 
Nu är han dessutom ute mycket, och jag såg honom kissa ute i snön ett par gånger. Det är bra att han börjat uträtta sina behov där, tänk vad skönt det blir i sommar när han kan vara ute längre stunder och inte har någon kattlåda. Det kommer kännas så smidigt och fräscht helt plötsligt. Det verkar också som att han kissar och bajsar ute nu när snön är borta. Förr sprang han alltid på lådan när han kom in, men nu är han mest tufsig och gosig när han varit ute. Att vi stagnerat en aning på det orangea stadiet ser jag inte som ett nederlag, utan för mig är det viktigt att Akilles är helt OK med allt så att han känner att han har koll på situationen.
 
Den vidareutveckling som jag gjort nu är att jag börjat minska på mängden kattströ i den orangea skålen. Om några dagar skall jag byta till nästa steg, och eftersom den saknar ordentlig kant och har ett betydligt större hål så kommer Akilles få vänja sig vid mindre sand redan nu. Jag bytte ganska omedelbart till ett strö som består av papperspellets, vilket gör att det inte är någon fara om det hamnar i toaletten (vilket det gör). Skulle du vilja toaträna din katt så rekommenderar jag att du investerar i ett sådant. Den jag använder heter "Toa-Lätt" och finns i välsortade livsmedelsbutiker och säkert också djuraffärer. Mer information kommer så fort det finns någonting att rapportera.
 
Crappy bild, jag vet, men jag ville ha någonting färgglatt att avsluta med. Akilles lurar på skatorna.
 
/Tessan
Akilles toaträning | |
Upp