En bajskorv i duschen

Egentligen går det utmärkt att toaträna Akilles. Vi har kommit till den sista, gröna ringen utan några mer dramatiska missöden. Kombon utevistelse och noggrann tillsyn av Litter Kwittern har gjort att Akilles haft de bästa förutsättningar att gå på toa och göra det han ska. Det hela fallerar en smula när jag jobbar kvällar och nätter, eftersom Akilles måste vara hemma själv inomhus.
 
Det var därför inte så konstigt att det låg en bajskorv i duschen när jag kom hem en kväll, efter att ha varit på jobbet. Jag var jättetrött och blev inte direkt lyckligare över att behöva skura badrummet och sanera duschen mitt i natten, särskilt inte som min granne Fia varit inne hos mig och dubbelkollat Akilles vid halv elva-tiden samma kväll. På två timmar hade alltså Akilles först kissat i Litter Kwittern och sedan sprätt ner allt strö i toan. Därefter måste han ha tyckt att toan inte dög längre, och istället valt att skita i duschen. 
 
Det som retar mig mest är att Akilles ibland, när han varit ute under dagen, inte går på toa på mer än tolv timmar. Han sover istället hela natten och morgonen, och uträttar sina behov när jag släpper ut honom på förmiddagen istället. Den dagen han beslöt sig för att skita på fel ställe hade han varit ute fram till klockan halv sex på kvällen, när jag ropade in honom, och lyckats både bajsa och kissa på den korta tiden. Hela natten och morgonen förlöpte utan några andra incidenter. Frustrerande värre... Dessutom har jag nu kunnat ta bort "Akillesbarriären" i min soffa eftersom han inte längre är intresserad av att utnyttja soffan som toalett. Det är faktiskt en ganska stor seger. Jag får väl vara glad att han åtminstone håller sig i närheten av toaletten när han nu skall skita någon annanstans. Men jag låter honom fortfarande bo på toaletten när jag är borta.
 
Och där har ni själva kärnan till Akilles toaträningssvårigheter. Han vill inte uträtta sina behov om han inte har en massa strö, och väljer att gå någon helt annanstans. Det fungerar, som sagt, så länge jag är hemma och kan fylla på med mer strö så fort han gått på LK:n - men det blir genast svårare om jag är borta. Det är fortfarande lite för kallt för att låta Akilles vara ute en hel kväll eller en hel natt, vilket annars hade varit smidigt. Så förutom att jag inte kan lämna kattfan i lägenheten några längre stunder så funkar det bra. När jag googlade runt så läste jag ett tips om att man kan göra en "fejkring" som ett steg mellan den gröna ringen och ingen ring alls, nämligen en helt platt ring där man limmar fast strö/sand på en egenklippt plastring. Det låter ju hur äckligt som helst, så det vill jag nog inte. Han får helt enkelt lite mer tid på sig att bara acceptera läget. (=
Akilles toaträning | |
Upp