Dagens recept: Quornfiléer med rostade rotsaker och ratatouille

Den här veckan har jag ätit veggomat två dagar redan, herregud. Man kunde nästan tro att jag skulle lägga bort köttet för alltid... fast det ska jag inte. Jag har bara fått dille på Quorn. Det är så jäkla gott, och är precis lika lätt att variera som kyckling eller lax. 
 
Dagens recept blev franskinfluerat. Jag köpte hem morötter, palsternackor och röd lök som jag skalade och hackade och lade i en ugnsform. Över dessa ringlade jag olivolja och honung, och tillsatte rosmarin och flingsalt. Därefter fick de komma in i ugnen på 250 grader, så att de skulle bli ordentligt rostade och knapriga.
 
Ratatouillen gjorde jag kanske inte riktigt som en fransman skulle ha gjort, men den blev bra ändå. Jag började med att hacka en stor gul lök, en halv zucchini och en hel grön paprika. Jag fräste dem (först löken) i lite smör och olivolja (lite av båda för smakens skull) tills de blivit mjuka och fått lite yta. Samtidigt hade jag förberett en grönsaksbuljong, alltså en halv buljongtärning som fick lösas upp i ca 3 dl vatten, som jag hällde på grönsakerna. Sedan buljongen reducerats hällde jag på krossade tomater, kryddade med salt, peppar och basilika och lät alltsammans puttra. Quornfiléerna stekte jag tills de blev gyllenbruna (de var tinade i förväg), kryddade med salt, peppar och timjan. 
 
Så här blev resultatet. Voilà!
 
/Tess
Mat & recept | |
Upp