Loppislördag!

Vid kvart över nio imorse ringde alarmet på mobilen. Klockan tio skulle Johanna komma med bussen, och vi skulle åka på loppis. Lite lätt bakis och trött (se föregående inlägg) mötte jag upp Johanna här i Kallebäck, där loppis nummer ett finns. Sedan gav vi oss iväg till andra loppisar runt omkring i stan. Fem stycken hann vi med.


En saftkaraff för en tjuga och fem vinglas för tre kronor styck. Jag behövde verkligen fler vinglas eftersom jag slår sönder glas på löpande band här hemma. Tyvärr bevisade jag återigen vilket klantarsel jag är då jag slog sönder ett utav glasen redan innan jag hann packa upp det och ställa in det i köksskåpet. Suck.


Det blev förstås ett gäng böcker också.



Jag hittade den här fantastiskt vackra boken på Emmaus på Hisingen. I den finns faktainformation om historiska händelser, författare, djur och natur, dikter och en hel del annat. Jag som älskar gamla böcker blev förstås helt salig.



Knappt hade jag plockat åt mig föregående bok förrän jag fick syn på den här: en historiebok från 1837. Den är en smula ovarsamt hanterad, men är fullt läsbar. Här har författaren skrivit om europeisk historia från medeltiden fram till början av 1800-talet. Vad jag inte kunde förstå, och som upprörde mig, var att butikspersonalen helt sonika har kladdat med blyerts i boken! Jag blev rosenrasande, och försökte påtala det för kvinnan i kassan. Hon verkade dock helt obrydd. MAN SKRIVER INTE I EN BOK FRÅN 1800-TALET! Det gör man inte, punkt slut.


Slutligen fick Akilles sina allra första ägodelar, en klösbräda med skojig, svängande boll och en kattbajs-spade.

/Tessan

Allmänt | |
Upp