Nytt projekt!

Inspirerad av min granne Amanda, som fått sin katt att gå på toa, har jag nu beslutat att lära Akilles samma sak. Jag hatar att städa kattlådan, och all kattsand som far omkring överallt är både äckligt och jobbigt. Tanken på att Akilles gräver runt i sin kattlåda och sedan spatserar runt i lägenheten med sina smutsiga tassar är ganska motbjudande, så att lära honom gå på toa känns både smidigt och framförallt hygieniskt. Nu gäller det bara att samla tillräckligt med tålamod så att han får lära sig ordentligt och i lugn och ro hur han skall gå tillväga. Amandas katt Bertil lärde sig på ett par månader, och jag känner mig optimistisk. Mycket är Akilles, men dum är han inte.
 
Jag började i förrgår med att ta bort hans ordinarie kattlåda, och ersätta den med en toaträningsprodukt som både jag och Amanda använt oss av; "Litter Kwitter". Den består av en toaring med kant och tre olika "skålar" som du använder och byter under inlärningsprocessen. Du börjar med den röda, som är som en kattlåda - och fortsätter sedan med en orange och en grön, som båda har hål i olika storlekar. Detta ska göra att katten vänjer sig vid att använda toan. 
 
Återigen tar jag frivilligt på mig rollen (eller, ja, Akilles är väl den som det gäller i det här fallet) som försökskanin för att testa ännu en fascinerande "too good to be true"-produkt.
 
Steg 1. Vänj din katt vid att använda den nya kattoan. Är du listig så ställ den precis i anslutning till toaletten, så vet katten i vilken del av badrummet han skall leta efter lådan. Eftersom Akilles knappt reagerade på bytet av toalett så gick jag snabbt över till både steg två och tre, nedan:
 
 
 
Nästa steg, som Akilles kommer att utsättas för om ungefär två veckor, innebär att jag byter ut den röda skålen mot den orangea, som har ett hål i mitten. Detta är antagligen det svåraste steget, eftersom katten helt plötsligt upptäcker att han sitter på vatten. Håll ögonen öppna, så får ni se hur projektet fortlöper.
 
/Tessays
Akilles toaträning | |
#1 - - Karin:

Hahahahah, jag håller tummarna, du får uppdatera om hur det går XD

#2 - - Karin:

Hahaha, jag håller tummarna, uppdatera så man får veta hur det går! XD

Svar: Absolut, snart kommer nästa del...
Tessan

Upp